درمان عفونت بعد از کاشت مو و راهکارهایی برای جلوگیری از آن

  1. خانه
  2. بلاگ
  3. درمان عفونت بعد از کاشت مو و راهکارهایی برای جلوگیری از آن
درمان عفونت بعد از کاشت مو

همه ما می‌دانیم که داشتن موهایی پرپشت سبب افزایش اعتماد به نفس می‌شود و می‌توان از مو به‌عنوان یکی از عنصرهای زیبایی سر و صورت اشاره کرد.

سالانه در سراسر جهان، افرادی که دچار ریزش موی ارثی هستند یا به موهای آن‌ها تحت شرایطی آسیب وارد شده‌است، اقدام به کاشت مو می‌کنند. لازم است بدانید که انجام این کار به پروسه مراجعه به کلینیک و انجام جراحی با روش‌های مختلف و کاشت تار مو بر روی پوست سر خلاصه نمی‌شود و در این میان در صورت رعایت نکردن یک سری مسائل، ممکن است مشکلاتی برای بیمار رخ دهد.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با علائم و درمان عفونت پس از کاشت مو آشنا کرده، طریقه جلوگیری از ایجاد و رفع عفونت بعد کاشتن مو را برای شما شرح دهیم.

علائم عفونت بعد از کاشت مو

درصورتی‌که فرد موردنظر که کاشتن مو را به روش‌های مختلف انجام داده است، دستورالعمل‌های پزشک خود را رعایت نکند، یا در معرض آلودگی باشد و یا حتی اینکه جراحی موفقیت‌آمیز نبوده و از متریال بی‌کیفیت در محیطی آلوده انجام شود، سبب می‌شود تا عفونت بعد از کاشت مو رخ دهد.

لازم است بدانید که علائم عفونت مو ممکن است با علائم بهبودی یکسان بوده و فرد را در تشخیص آن دچار مشکل سازد که بهتر است پس از کاشت جهت چکاپ به‌طور مرتب به پزشک خود مراجعه کند.

اما در برخی از موارد، گریز از این مشکل امکان‌پذیر نیست و فرد دچار عفونت بعد از کاشت خواهد شد که از علائم آن می‌توان به قرمزی و تورم پوست سر بعد از کاشت مو اشاره کرد. عفونت ممکن است همراه با درد نیز باشد. همچنین لازم است که به خوابیدن بعد از کاشت مو توجه شود که در آن هنگام آلودگی و فشار بیش از حدی به ناحیه وارد نشود.

در مرحله بعدی پوست سر فرد در صورت عدم پیگیری دچار ناراحتی بیش‌ازحد و خون‌ریزی نیز می‌شود. به‌طور دقیق نمی‌توان مدت‌زمان مشخصی را برای بهبودی شخص موردنظر مشخص کرد؛ اما در صورتی که درد بیش از یک هفته ادامه داشته باشد، لازم است که به پزشک مراجعه شود تا از گسترش این اتفاق جلوگیری به عمل آید؛ زیرا در صورت عدم پیگیری سبب ریزش موهای کاشته شده خواهد شد و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به پوست سر وارد می‌شود.

دلایل عفونت بعد از کاشت مو

به‌طورکلی نمی‌توان دلیل مشخصی برای عفونت بعد از کاشت مو بیان کرد؛ زیرا کاملاً به کیفیت جراحی، سیستم ایمنی فرد و طریقه مراقبت از آن بستگی دارد و کاستی در هرکدام از این‌ها به‌راحتی می‌تواند عفونت را در محل کاشت ایجاد کند.

مثلاً در کاشت مو به روش FUT که قسمتی از پوست پشت سر فرد بریده می‌شود، در نواحی که برش انجام‌شده است به محل مناسبی برای رشد باکتری تبدیل خواهد شد که همین مسئله می‌تواند از دلایل عفونت پس از کاشت باشد.

در کل می‌توان گفت که ایحاد عفونت در وهله اول کاملاً بستگی به بهداشت فردی و محیطی است که شخص دوره نقاهت خود را در آن سپری می‌کند. اگر محیط موردنظر آلوده باشد، می‌تواند به بستر مناسبی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها تبدیل شود.

همچنین یکی دیگر از دلایل عفونت رسیدن رطوبت به پوست سر طبق شرایطی همچون استحمام است که همین مسئله سبب بروز عفونت‌های شدید پوستی خواهد شد.

دلیل آخر ما برای عفونت پس از کاشت مو این است که عدم مصرف داروهای تجویزشده نیز می‌تواند باعث عفونت‌های پوستی در سر شود.

طریقه جلوگیری از ایجاد عفونت بعد از کاشت مو

فردی که کاشت با استفاده از روش‌های مختلف را انجام داده است، در صورتی که یک‌سری نکات ساده را رعایت فرماید، می‌تواند به‌راحتی برای رفع عفونت بعد از کاشت مو اقدام کرده و دوره درمان آن موفقیت‌آمیز باشد.

در پایین مواردی در این خصوص ذکر شده‌است؛ در ادامه با ما همراه باشید:

طریقه جلوگیری از ایجاد عفونت بعد کاشتن مو

• پوست سر خود را تمیز نگه دارید

در خصوص این موضوع لازم است بدانید که باید از لوسیون و شامپوهای مخصوصی که در این خصوص تولیدشده و پزشک آن‌ها را پیشنهاد داده، استفاده نمایید زیرا استفاده از شامپو مناسب بعد از کاشت مو بسیار مهم است. به‌غیراز این مورد، بهداشت شخصی نیز نقش پررنگی در خصوص جلوگیری از عفونت دارد.

همچنین مصرف آنتی‌بیوتیک حین جراحی و حداقل تا 4 روز پس از جراحی، مهم و ضروری است. شما با استفاده از این روش به راحتی می‌توانید برای رفع عفونت بعد از کاشت اقدام نمایید.

• تا حد امکان مناطق اهدایی و گیرنده را لمس نکنید

یکی از مهم‌ترین عوامل جلوگیری از عفونت سر عدم لمس مناطق جراحی شده‌است. از آنجا که پس از جراحی زخم‌هایی بر روی پوست سر ایجاد می‌شود، لمس کردن می‌تواند سبب بروز عفونت‌های شدید شود؛ زیرا دست ما مملو از باکتری و آلودگی است.

همان‌گونه که می‌دانید خارش یکی از علائم بهبودی بوده اما اگر احساس خارش دارید، بهتر است به‌جای خراشیدن سر، خودتان را کنترل کرده و این کار را انجام دهید.

همچنین کندن زخم خشک‌شده نیز می‌تواند سبب ایجاد عفونت در سر شود؛ بنابراین بهتر است با استفاده از نرم‌کننده‌های مخصوص، پوست خود را نرم نگه دارید تا هم زخم‌ها در کمترین زمان ممکن بهبود یابند و هم احساس خارش کمتر شود.

• مراجعه به کلینیک در روزهای درمان

هنگامی‌که کاشتن مو بر سر شما انجام شد، لازم است تا پس از آن در روزهای مشخص شده‌ای دوباره به پزشک خود مراجعه کنید؛ زیرا جراح شما به‌خوبی می‌تواند میزان موفقیت‌آمیز بودن عمل کاشت و عدم ایجاد عفونت در آن را تشخیص دهد.

• عدم استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی

هنگامی‌که کاشت بر روی سر شما انجام شد، پزشک از شما می‌خواهد تا حد امکان از سیگار کشیدن یا مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید؛ زیرا این موارد سبب می‌شود تا روند بهبودی کندتر شده و زمینه ایجاد عفونت را فراهم کنند.

روش درمان عفونت‌های ایجاد شده بعد از کاشت مو

همان‌گونه که در روش‌های بالا ذکر شد، می‌توانید از ایجاد عفونت در سر جلوگیری کرده و کار به درمان عفونت بعد از کاشت مو نرسد؛ زیرا همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

اما در صورت بروز هرگونه عفونت، لازم است تا در اسرع وقت با جراح خود مشورت نمایید. جراح شما می‌تواند تشخیص دهد بهترین راه برای درمان عفونت ایجادشده چیست.

نکته مهم: در صورت بروز عفونت از انجام خوددرمانی خودداری کرده و بلافاصله به پزشک برای رفع عفونت بعد کاشتن مو مراجعه کنید.

سخن آخر

در این مقاله که برای شما عزیزان مهیا شده بود به بررسی علائم و درمان عفونت پس از کاشت مو پرداختیم و متوجه شدیم در صورت بروز عفونت باید چه اقداماتی انجام داد.

در کل بهتر است پس از کاشت مو مرتباً با پزشک خود در تماس بوده و برای انجام چکاپ‌های لازم به کلینیک مراجعه فرمایید.

برای اطلاع از هزینه کاشت مو به روش sut می توانید به مقاله مربوطه مراجعه کنید. 

کاشت مو برای زنان با بهترین روش به دست متخصصان خبره در کلینیک نیل انجام می‌شود. در صورت تمایل با کارشناسان ما در تماس باشید تا مشاوره و راهنمایی‌های لازم را در این زمینه دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed