درمان قرمزی پوست سر بعد از کاشت مو

عمل کاشت مو، در صورتی که در یک کلینیک معتبر و توسط پزشکان مجرب انجام شود، می‌تواند عملی بسیار راحت و سبک باشد و همچنین کاشت مو بدون درد به راحتی انجام شود که بر افزایش زیبایی و اعتماد به نفس فرد تاثیر بسزایی دارد.

این عمل با اینکه عمل سختی نیست و فرد را از شر مشکلاتی همچون انواع کچلی و ریزش مو خلاص می‌کند، اما ممکن است عوارضی هم به دنبال داشته باشد که یکی از این عوارض قرمزی پوست سر است. در ادامه این مقاله به بررسی این مشکل می‌پردازیم و درخصوص رفع قرمزی پوست سر در کاشت مو صحبت می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

علت قرمزی پوست سر بعد از کاشت مو

قرمزی پوست سر در کاشت مو، در ناحیه اهداکننده و گیرنده دیده می‌شود؛ این قرمزی ناشی از التهاب است که کاملاً طبیعی می‌باشد و بهبود را به دنبال دارد.

رفع قرمزی پوست سر بعد از کاشت مو به صورت طبیعی بین یک تا سه هفته طول می‌کشد؛ لازم به ذکر است که این مدت زمان در همه بیماران یکسان نیست و افرادی با پوست حساس‌تر ممکن است مدت زمان بیشتری با این مشکل دست و پنجه نرم کنند و حتی تا یک ماه هم این عارضه همراه آن‌ها باشد؛ اما به صورت کلی، در بسیاری از بیماران بعد از دوهفته قرمزی پوست سر کاملا از بین رفته و بهبود پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: شرایط کاشت مو برای زنان چگونه است؟

تاثیر قرمز شدن پوست سر روی پیوند مو

قرمزی پوست سر در پیوند مو تا آنجا که به بهبود پس از جراحی مربوط می‌شود، مشکلی برای بیمار ایجاد نمی‌کند و هیچ تأثیر خاصی بر نتیجه عمل کاشت مو نخواهد داشت؛ اما ممکن است در برخی از موارد این قرمزی از حالت طبیعی خود خارج شده و به یک مشکل برای بیمار تبدیل شود که در این صورت، فرد حتماً باید این مورد را با پزشک خود در میان بگذارد.

از مواردی که قرمزی پوست سر ناشی از شرایط غیرطبیعی و آسیب‌زا باشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فولیکولیت (عفونت مو):

فولیکولیت به صورت جوش‌های قرمز کوچک و یا حتی جوش‌های چرکی زرد رنگ در اطراف تار مو ایجاد  و باعث خارش و درد در محل پیوند مو می‌شود. برای برطرف کردن آن می‌توانید از کمپرس گرم و یا یک دوره مصرف آنتی بیوتیک با توجه به تشخیص پزشک استفاده کنید.

سلولیت (عفونت پوستی):

پس از انجام عمل کاشت مو، پوست سر بسیار حساس است و در معرض انواع باکتری‌ها و ایجاد عفونت قرار دارد. سلولیت نوعی عفونت است که از علائم آن می‌توان به درد و حتی تب اشاره کرد، اما مهم‌ترین و بارزترین نشانه بروز این مشکل، قرمزی پوست سر است که گسترش می‌یابد و نواحی بیشتری از پوست سر درگیر می‌شوند. با بروز این علائم بلافاصله باید به پزشک خود مراجعه کنید و با مصرف دارو این عارضه را کنترل کنید.

کیست (از نشانه‌های آن تورم به صورت گرد و کوچک زیر پوست سر است):

کیست‌ها که در زیر پوست رشد می‌کنند ممکن است در هر دو ناحیه اهداکننده و گیرنده بوجود بیایند. این کیست‌ها می‌توانند ورم کنند و قرمز و دردناک شوند؛ در این شرایط ممکن است پزشک شما تصمیم بگیرد که با جراحی کیست را خارج کند و یا دارو درمانی را در نظر بگیرد.

نکروز پوست (بخشی از پوست مرده یا در حال مردن است):

نکروز پوست، نوعی بیماریست که باعث از بین رفتن بخشی از پوست می‌شود؛ این عارضه هرگز در یک عمل موفق اتفاق نمی‌افتد و بروز این مشکل نشان از مهارت ضعیف جراح دارد. از علائم آن در مراحل اولیه می‌توان به تغییر رنگ پوست به بنفش اشاره کرد، اما در صورت پیشرفته‌شدن بیماری رنگ پوست به سیاه تغییر می‌کند.

موارد ذکر شده از نوع غیرطبیعی قرمزی پوست سر هستند و نه‌تنها می‌توانند بر نتیجه عمل کاشت مو تاثیر بگذارند بلکه بر سلامت عمومی بدن فرد نیز تاثیر گذار هستند.

بهتر است که پس از عمل کاشت مو تمام دستورات پزشک را جزء به جزء انجام دهیم تا از بروز این گونه مشکلات جلوگیری شود؛ همچنین مراقب ناحیه اهداکننده و گیرنده باشیم و در صورت بروز علائم غیرطبیعی سریعا به پزشک خود مراجعه کنیم.

تاثیر قرمز شدن پوست سر روی پیوند مو

راهکارهایی جهت رفع قرمزی پوست سر پس از کاشت مو

پیروی از دستورالعمل‌های پزشک بعد از جراحی، مطمئن‌ترین راه برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل و رفع قرمزی پوست سر در سریع‌ترین زمان ممکن است.

در ادامه به برخی از موارد این دستورالعمل اشاره می‌کنیم:

• خوابیدن در حالت نیمه نشسته که علاوه‌بر کمک به بهبود تورم، از هرگونه لمس اتفاقی ناحیه کاشت مو هنگام خواب جلوگیری می‌کند.
  • بهتر است که تا زمان بهبودی با آب خیلی گرم دوش نگیرید.
  • حداقل تا دو هفته پس از انجام عمل کاشت مو از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و استعمال دخانیات خودداری کنید.
  • از لمس منطقه گیرنده خودداری کنید.
  • سر را با یک کلاه بپوشانید تا از برخورد اشعه‌های مضر به محل جراحی جلوگیری شود.

داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید و مصرف آن‌ها را جدی بگیرید.

مدت زمان لازم برای رفع قرمزی پوست سر بعد از کاشت مو

همانطور که پیش از این نیز ذکر شد، قرمزی پوست سر پس از انجام عمل کاشت مو، در صورتی که این عمل در یک کلینیک معتبر، با کادری مجرب و در بهترین شرایط انجام شود، بسته به بدن بیمار ۲ تا ۴ هفته همراه او خواهد بود.

این زمان در افراد مختلف متفاوت است، به عنوان مثال افرادی که پوست حساس و پوستی با رنگ روشن دارند، قرمزی پوست سر در پیوند مو را مدت طولانی‌تری تحمل می‌کنند؛ اما در صورتیکه این مورد بیش از دو ماه به طول انجامید، سریعاً موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید زیرا خطر ابتلا به عفونت وجود دارد.

کلام پایانی

قرمزی پوست سر در پیوند مو یکی از اثرات جانبی این عمل است که هیچ کس نمی‌تواند از آن فرار کند؛ لازم به ذکر است که این قرمزی کاملاً طبیعی است و جای نگرانی نیست اما بیمار همواره باید هوشیار باشد و مدام ناحیه عمل را بررسی کند تا در صورت بروز هرگونه مشکل در همان ابتدا و پیش از پیشروی عارضه، برای بهبود و درمان قرمزی سر در کاشت مو اقدامات لازم را انجام دهد.

در صورتی که قصد کاشت مو دارید اما هنوز نمی‌دانید کدام روش برای شما مناسب‌تر است و می‌خواهید از قیمت کاشت هر تار مو مطلع شوید با ما تماس حاصل فرمایید همچنین می‌توانید به مجله نیل کلینیک مراجعه کنید و در رابطه با تمام روش‌های کاشت مو و ویژگی‌های هر کدام مطالعه کنید و با آن‌ها آشنا شوید.