مقایسه تزریق ژل، چربی و بوتاکس

  1. خانه
  2. بلاگ
  3. مقایسه تزریق ژل، چربی و بوتاکس
تزریق ژل بهتر است یا چربی

برای رسیدن به چهره و اندام جذاب‌تر راه‌های زیادی وجود دارد. از راه‌ها و روش‌هایی که نیاز به زحمت و تلاش دارند، مانند باشگاه رفتن و ورزش، سختی های زیادی دارد. روش‌های تهاجمی و غیر تهاجمی برای زیبایی چهره و اندام که در دو دهه اخیر طرفداران زیادی به خود جذب کرده است. اما انتخاب روشی کارامد یکی از نکات مهم در این زمینه است. یکی از سوالاتی که ذهن افراد زیادی را به خود مشغول کرده است، این است که تزریق ژل بهتر است یا چربی یا بوتاکس؟ امروز در کلینیک نیل تصمیم گرفتیم با پاسخ به این سوال، شما را در انتخاب بهترین گزینه کمک کنیم.

برای جوان سازی ژل تزریق کنیم یا چربی؟

با توجه به تجربه‌ای که از ارائه مشاوره به مراجعه کنندگان کسب کردیم، برای درک بهتر و گرفتن پاسخی درست لازم است که ابتدا به صورت کلی هر سه روش زیباسازی یعنی تزریق ژل، تزریق چربی و تزریق بوتاکس را بررسی کنیم تا بتوانیم به سوالات پرتکراری همچون تفاوت تزریق ژل و چربی یا تزریق بوتاکس بهتر است یا چربی بپردازیم. به‌طور خلاصه اگر بخواهیم تفاوت این سه گزینه را با یکدیگر بررسی کنیم، جنسیت، سن، محل تزریق و میزان افتادگی یا چروکیدگی از موارد بسیار مهم در این زمینه است. البته که بودجه هم مورد بسیار مهمی در انتخاب بهترین گزینه است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

هزینه تزریق چربی به سینه در کلینیک نیل

کاربرد تزریق ژل

ماده‌ای که به عنوان ژل شناخته می‌شود، هیالورونیک اسید نام دارد، این ماده که منشاء آن طبیعی و از بدن خود انسان است، 15 گرم از آن در بدن وجود دارد که روزانه 5 گرم از این ماده ارزشمند تجزیه می‌شود، پس روزانه از این ماده 5 گرم در بدن تولید می‌شود. پس از تزریق هیالورونیک اسید به بدن، یک شبکه زیر پوستی تولید می‌شود که با افزایش حجم و افزایش خون رسانی باعث رفع چروک‌ها و روشن تر شدن پوست می‌شود. یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه داشته باشید محل تحت درمان است؛ زیرا ژل، بوتاکس و چربی هر یک شرایط و مزیت‌هایی دارند که باید در محل مورد نظر و مناسب تزریق شوند.

تزریق ژل بیشتر برای لب، خط لبخند، اطراف چشم و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثلا لب یکی از اندام‌هایی است که برای حجیم و زیباسازی آن از ژل استفاده می‌شود. به همین دلیل اکثر سوالات پیرامون تزریق ژل، مرتبط با لب است. برای مثال مراقبت بعد از تزریق ژل به لب یا ماندگاری ژل لب از سوالات بسیار پرتکرار در این زمینه است. مراقبت بعد از تزریق ژل موضوع پیچیده‌ای نیست و برای رعایت آن کافیست تا به توصیه‌های پزشک گوش کنید. اما یکی از موارد مهم در تزریق ژل ماندگاری تزریق ژل در اندام‌هایی مانند لب، سینه و صورت است. به صورت کلی ماندگاری ژل با توجه به نوع فیلر، اندام‌های تحت درمان و میزان چروک از 6 الی 2 ماه است.

اما عوارض تزریق ژل لب و دیگر اندام‌ها اگر به یک مرکز معتبر و پزشک کاربلد اعتماد کنید قرمزی و تورم موقتی است. اما اگر پزشکی که برای این کار انتخاب می‌کنید، تخصص کافی در این زمینه نداشته باشد، ممکن است که سبب گلوله شدن ژل لب و دیگر اندام های تحت درمان شود. البته که گلوله شدن بعد از تزریق ژل می‌تواند موقتی باشد و با رعایت برخی نکات و کمپرس یخ برطرف شود. اما گاهی عدم تخصص باعث نافرم شدن اندام تحت درمان می‌شود که اگر ماساژ متخصص باعث رفع آن نشود، باید ژل تزریق شده تخلیه شود. برای تخلیه ژل لازم است تا شما با مراجعه به پزشک خود اقدام به این کار کنید و تخلیه ژل لب و دیگر اندام ها در خانه میسر نیست.

آنچه تا این لحظه مطالعه کردید:

چکیده نکات

ژل یک ماده مصنوعی با منشاء طبیعی است که تاثیر آن از 6 ماه الی 2 سال ماندگاری دارد.

از ژل معمولا در مواردی همچون لب، خط لبخند و گونه استفاده می‌شود.

تخلیه ژل با تزریق یک آنزیم به اسم هیالورونیداز صورت می‌گیرد.

مدت زمان تزریق ژل کم‌تر از نیم ساعت است.

مزایا و معایب تزریق چربی

برای رسیدن به جواب سوال عامیانه و رایج “تزریق ژل بهتره یا چربی” لازم است تا مانند تزریق ژل، تزریق چربی را هم بررسی کنید. چربی‌ هم مانند ژل منشاء انسانی دارد. در واقع برای تزریق چربی از قسمت‌هایی که چربی مازاد دارد می‌توانیم استفاده کنیم. مثلا برای تزریق چربی به باسن می‌توان از شکم و پهلو حجم قابل قبولی را استخراج کرد. چربی را معمولا پزشکان سعی می‌کنند از قسمت‌هایی استخراج کنند که تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند؛ یعنی در صورت رژیم، بیماری و یا ورزش از بین نمی‌روند. چربی‌های قسمت پهلو، شکم و باسن برای استخراج چربی گزینه مناسبی هستند.

برای گرفتن چربی یک شیار کوچک ایجاد می‌شود و چربی از آن قسمت استخراج می‌شود. پس یکی از تفاوت‌ها ژل و چربی همین مورد است. البته که برای استخراج چربی سعی می‌شود تا از قسمت‌هایی که در معرض دید نیستند و به واسطه لباس پوشیده می‌شوند، استفاده شود. ولی در کل تزریق چربی یکی از روش های تقریباً تهاجمی است. زیرا نیاز به بی‌حسی قسمتی از بدن و استفاده از تیغ جراحی دارد.

مدت ماندگاری تزریق چربی به صورت یکی از مزیت‌های شاخص به نسبت تزریق ژل است، زیرا تزریق چربی دائمی است. البته که باید به این موضوع توجه داشته باشید که به همین دلیل و تفاوت در فرایند تزریق چربی، قیمت این روش از تزریق ژل بیشتر است. اما دائمی بودن نیز از مواردی است که نمی‌توان ساده از کنار آن رد شد. حتی چربی استخراج شده نیز به دلیل ماندگاری بالاتر به نسبت ژل در یک سال در یخچال معمولی و تا 2 سال در یخچال صنعتی ماندگاری دارد.

مزایا و معایب تزریق چربی

اما این موارد یک روی سکه است، شاید تزریق چربی به واسطه طبیعی بودن آن، از هر گونه حساسیت مصون باشد، ولی نکروز، رشد سلول‌های چربی و گلوله شدن چربی تزریق شده یا تورم بعد از تزریق چربی از مواردی است که در صورت اعتماد به یک پزشک غیر متخصص یا مراکز غیر معتبر، امکان بروز و رخ دادن آن وجود دارد. نکته‌ای که در این میان توجه به آن می‌تواند در تصمیم‌گیری موثر باشد، نحوه تخلیه است! برای تخلیه ژل فقط کافیست تا از آنزیم هیالورونیداز استفاده کنید، این آنزیم پس از تزریق باعث تجزیه هیالورونیک اسید می‌شود، در صورتی که برای تخلیه چربی تزریق شده، راهی به غیر از عمل جراحی و تخلیه چربی وجود ندارد. البته که برای تخلیه یا استخراج چربی یک شیار ساده و کوچک هم کارساز است.

آنچه تا این لحظه مطالعه کردید:

چکیده نکات

چربی از بدن خود فرد استخراج می‌شود و به محل مورد نظر تزریق می‌شود.

به دلیل استخراج می‌تواند در برخی از قسمت‌ها باعث کاهش سایز شود.

چربی دائمی است و ماندگاری بالایی دارد.

در قسمت‌هایی مانند ران و باسن صرفا با تزریق چربی می‌توان نتیجه مد نظر را انتظار داشت.

عوارض ابتدایی چربی تورم و قرمزی است.

تزریق چربی یک روش نیمه تهاجمی است و نیاز به بی‌حسی و تیغ جراحی برای استخراج چربی دارد.

کاربرد تزریق بوتاکس

برای رسیدن به یک پاسخ مناسب برای  سوال پرتکرار تزریق بوتاکس بهتر است یا چربی لازم است ابتدا با بوتاکس آشنا شوید. بوتاکس یک ترکیب تغییر یافته از سم بوتولینیوم است که از باکتری کلسترودیوم بوتولینوم حاصل می‌شود. با توجه به این مورد که مقادیر زیاد از این ماده می‌تواند کشنده باشد، پس بدیهی است که کاربرد بوتاکس در قسمت‌های کوچک باشد. اما موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود و کلا فلسفه و نحوه کارایی بوتاکس با چربی و ژل متفاوت است. بوتاکس با مسدود کردن سیگنال‌های عصبی در عضلات محل تزریق باعث فلج شدن عضلات می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود تا چین‌وچروک‌ها از بین بروند. بوتاکس برخلاف چربی مانند ژل تاثیر موقتی دارد و از 6 الی 12 ماه ماندگاری دارد.

بوتاکس برای قسمت‌هایی که بدون نیاز به افزایش حجم نیاز به برطرف کردن چین و چروک‌ها دارد مناسب است. برای مثال از بوتاکس برای برطرف کردن چین و چروک پیشانی و چروک‌های پنجه کلاغی کنار چشم استفاده می‌شود. برای درک بهتر، هر چروک و تغییراتی که به‌واسطه ابراز احساسات به وجود بیاید، بوتاکس بهترین گزینه برای از بین بردن آن است. بله حدس شما درست است، به همین دلیل استفاده از بوتاکس در قسمت‌هایی مانند لب تاثیر خاصی نخواهد داشت.

کاربرد تزریق بوتاکس

از عوارض بوتاکس می‌توانیم به تورم، قرمزی و گاهی کبودی اشاره کنیم که در برخی موارد اگر حساسیت بیش از حد باشد، می‌تواند تا مدتی قرمزی و کبودی را برای شما به همراه داشته باشد. در موارد شدید‌تر حساسیت می‌تواند باعث بروز حالت تهوع شود، اما این تمام ماجرا نیست و در مواردی گزارش شده است که عدم تخصص کافی در تزریق بوتاکس باعث نابینایی و موارد این چنینی شده است.

خلاصه مطالبی که تا این لحظه مطالعه کردید:

چکیده نکات

بوتاکس یک ترکیب تغییر یافته از سم بوتولینیوم است.

از بوتاکس برای رفع چروک‌های حاصله از بروز احساسات مانند پنجه کلاغی کنار چشم، پیشانی و خط اخم استفاده می‌شود.

تاثیر بوتاکس موقتی بوده و از 6 الی 12 ماه می‌باشد.

تزریق چربی یا تزریق ژل؟ کدام بهتر است؟

بعد از پرداختن به توضیحات کلی در مورد هر سه مورد، لازم است که به موضوع اصلی بپردازیم، هر چند که احتمالا تا به این لحظه پاسخ خود را گرفته باشید، ولی پیشنهاد می‌کنیم که چند دقیقه بیشتر همراه ما باشید تا اطلاعات کامل‌تری برای انتخاب روش مناسب داشته باشید.

به طور کلی اگر نیاز شما برای زیباسازی قسمت‌هایی از بدن است که برای جوانسازی یا حجیم شدن نیاز به مقدار زیادی تغییرات ندارد، پیشنهاد ما به شما استفاده از ژل است. عموما برای افزایش سایز و یا بهبود فرم لب ها به مقدار کم، از ژل استفاده می‌شود. از دیگر مواردی که در زیبا سازی معمولا از ژل استفاده می‌شود، می‌توانیم به مواردی همچون خط لبخند اشاره کنیم. ژل به نسبت چربی هزینه کمتری دارد، به همین دلیل پیشنهاد ما به افرادی که به دنبال جذابیت موقتی برای عروسی یا میهمانی هستند، تزریق ژل را پیشنهاد می‌کنیم.

اما در مورد چربی داستان کمی متفاوت است، زمانی که چربی تزریق می‌شود، بعد از مدتی تبدیل به قسمتی از بدن می‌شود، برای مثال ژل یک سیال با غلظت بالا است، اگر از ژل برای تزریق در قسمت‌هایی مانند باسن یا سینه استفاده کنید، گذر زمان باعث تغییر فرم آن می‌شود. در صورتی که در مورد چربی اثرگذاری به صورت دائمی خواهد بود. اگر بابت هزینه تزریق چربی و موارد این چنینی مشکلی ندارید، برای افزایش سایز یا بهبود فرم سینه و باسن به شما چربی را پیشنهاد می‌کنیم.

به صورت کلی اگر بخواهیم در مورد سوال تزریق ژل بهتر است یا چربی یک جمع‌بندی داشته باشیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • اولین تفاوت در مورد ژل و چربی منشاء این دو است، با اینکه ژل نیز منشاء انسانی دارد ولی یک ماده آزمایشگاهی است، اما چربی از بدن خود شما گرفته می‌شود.
  • چربی تقریبا دائمی است و برخلاف ژل که از  6 ماه تا 2 سال ماندگاری دارد، می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد.
  • در مورد تزریق چربی همانطور که در بالا اشاره کردیم امکان جابه‌جایی صفر است، زیرا چربی جزئی از بدن می‌شود.
  • برخلاف ژل هیالرونیک اسید که در گذر زمان در فرایند متابولیزه از بین می‌رود، چربی ثابت است و با توجه به خواص بنیادی خود می‌تواند در ساخت کلاژن تاثیر مستقیم داشته باشد.
  • چربی به دلیل خواص خود سبب جوانسازی می‌شود، ولی ژل عملا یک پرکننده طبیعی است.

  • تزریق چربی در قسمت‌های حساس مانند شقیقه و گیجگاه امکان پذیر است. در صورتی که از ژل صرفا در قسمت‌هایی مانند لپ، گونه و خط لبخند استفاده می‌شود.
  • در استخراج چربی محدودیتی وجود ندارد، مثلا از اندامی مثل باسن می‌توان تا 500CC چربی استخراج کرد. به همین دلیل برای تزریق ژل در سینه، ران، ساق پا و دیگر قسمت‌ها از آن استفاده کرد.
  • مدت زمان تزریق چربی حدودا از 1.5 الی 2 ساعت خواهد بود درصورتی که برای تزریق ژل حدود 30 دقیقه زمان لازم است.
  • بعد از تزریق ژل، اگر با نا‌فرمی و نامتوازنی رو‌به‌رو شدید، پزشک معالج می‌تواند به واسطه ماساژ، حالت نامتوازن را تغییر دهد.
  • هر دو مورد نیاز به تخصص دارند و برای انجام آن نیاز است تا به یک مرکز معتبر مراجعه کنید.

تفاوت تزریق ژل و بوتاکس و چربی

تفاوت میان این سه کاملا مشهود است و تفاوت‌هایی که دارند سبب می‌شود تا انتخاب با حساسیت کمتری انجام شود. اما به صورت کلی تفاوت این دو در موارد زیر خلاصه می‌شود.

  • چربی برای اندام با حجم بزرگ‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد، در صورتی که بوتاکس در قسمت‌هایی مانند پیشانی، خط اخم و چروک کنار چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کل بوتاکس برای برطرف کردن چروک‌های متاثر از احساسات استفاده می‌شود.
  • چربی منشاء کاملا طبیعی و از خود بدن دارد. در صورتی که بوتاکس فرم خاص و تغییر یافته‌ای از یک نوع سم است.
  • چربی به واسطه کشیدن پوست و تاثیر در تولید کلاژن تاثیر می‌گذارد. در صورتی که بوتاکس به واسط فلج کردن عضلات، چین و چروک‌های صورت را از بین می‌برد.
  • ماندگاری بوتاکس از 6 الی 12 ماه است، در صورتی که تزریق چربی تقریباً به صورت دائمی است.
  • هزینه بوتاکس بسیار کمتر از تزریق چربی است و برای افرادی که به دنبال جذابیت موقتی هستند توصیه می‌شود.

تفاوت تزریق ژل بوتاکس و چربی

مقایسه بوتاکس و تزریق چربی

اما موردی که شاید از نظر کاربرد بتوانیم بگوییم شباهت بیشتری با چربی دارد، بوتاکس است. اما این دو هم با توجه به تفاوت‌های زیر، قابلیت و کاربرد متفاوتی دارد که به شرح زیر است.

  • شاید ژل یک ماده مصنوعی باشد اما درمقایسه با بوتاکس که از نوعی سم تغییر یافته به دست می‌آید، منشاء طبیعی دارد.
  • ژل که از هیالورونیک اسید به‌دست می‌آید، در بدن انسان تحت‌تاثیر فرایند متابولیزه تجزیه می‌شود. اما با توجه به منشاء بوتاکس این موضوع امکان‌پذیر نیست.
  • هر دو تقریبا ماندگاری ثابتی دارند، البته که در برخی از برند‌های ژل گاهی ماندگاری تا 2 سال هم به طول می‌انجامد.
  • در مورد ژل گلوله شدن یکی از موارد رایج است، در صورتی که در مورد بوتاکس این اتفاق رخ نمی‌دهد.
  • برای تخلیه ژل باید از آنزیم هیالورونیداز استفاده شود که بسیار کم دردسر است. اما در مورد بوتاکس، باید تخلیه شود.
  • مدت زمان انجام تزریق یا همان عمل تقریبا یکسان است اما هزینه تزریق ژل بیشتر از بوتاکس است.
  • در صورت عدم اعتماد به پزشک و گروه کاربلد، خطرات احتمالی بوتاکس بسیار بیشتر از تزریق ژل است.
  • عوارض جانبی هر دو تقریبا یکسان است و در چند روز ابتدایی، قرمزی، تورم و موارد این چنینی مشاهده می‌شود.

مقایسه بوتاکس و تزریق چربی

نتیجه گیری
با توجه به مواردی که در بالا گفتیم شاید پاسخ سه سوال تزریق ژل بهتر است یا چربی، تزریق بوتاکس بهتر است یا چربی و تزریق ژل بهتر است یا بوتاکس را گرفته باشید. اما این تمام ماجرا نیست. ما در این مقاله صرفا به ارائه اطلاعات کلی پرداختیم، ولی پاسخ نهایی صرفا به واسطه مشاوره با پزشک مشخص می‌شود، البته که قدم اول از نظر ما پیدا کردن یک گروه حرفه‌ای است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed