درمان قطعی ریزش مو سکه ای

  1. خانه
  2. بلاگ
  3. درمان قطعی ریزش مو سکه ای
ریزش مو سکه ای

ریزش مو سکه‌ای یا آلوپسی آره‌آتا یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ریزش مو است که باعث ریزش موهای سر یا بدن در تیکه‌های کوچک می‌شود. این شرایط هنگامی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله کند و در نتیجه ریزش مو ایجاد کند که در ابتدا ممکن است قابل توجه نباشد اما این بخش‌های کوچک ممکن است به هم متصل شوند و یک بخش از پوست را نمایان کنند. ریزش موی سکه‌ای ممکن است در پوست سر و در برخی موارد ابروها، مژه‌ها، صورت و سایر قسمت‌های بدن رخ دهد؛ همچنین می‌تواند به آرامی گسترش پیدا کند و پس از سال‌ها عود کند.

درمان قطعی ریزش موی سکه ای

هیچ درمان شناخته شده‌ای برای آلوپسی آره‌آتا وجود ندارد، اما روش‌های درمانی‌ای وجود دارند که می‌توانند ریزش مو را کاهش داده و یا به رشد سریعتر مو کمک کنند. این بیماری پیش‌بینی پذیر نیست و باید برای یافتن درمان قطعی ریزش موی سکه ای روش های سعی و خطاهای زیادی انجام دهید؛ این نکته را هم در نظر بگیرید که در طول این مسیر تا یافتن درمان مناسب، ممکن است حتی ریزش مو بدتر هم بشود.

درمان‌های دارویی

در اولین مرحله می‌توانید از داروهای موضعی که برای تحریک رشد مو هستند استفاده کنید. برخی از این داروها که بدون نسخه پزشک هم در دسترس هستند به شرح زیر است:

ماینوکسیدیل (روگاین) بدون نسخه پزشک نیز موجود است و روزی دوبار روی پوست سر، ابروها و ریش استفاده می‌شود؛ اما این دارو برای همه جواب نمی‌دهد، برای آن گروهی هم که مفید واقع شده‌است، ممکن است دیدن نتایج آن تا یک سال به‌طول بیانجامد.

کورتیکواستروئیدها با عملکرد سرکوب سیستم ایمنی و کاهش التهاب به فولیکول‌ها کمک می‌کنند.

ایمونوتراپی موضعی روشی است که در آن ماده شیمیایی مانند دیفن سایپرون برای اثرگذاری سریع تزریق می‌شود. این روش ممکن است در طول شش ماه باعث رشد موهای جدید شود، اما برای ادامه رشد و رویش مجدد مو باید درمان را ادامه دهید.

آنترالین (Dritho-Scalp) دارویی است که با تحریک پوست، رشد مجدد موها را تحریک می‌کند.

نوردرمانی را فتوشیمی‌درمانی یا فتوتراپی نیز می‌نامند. این روش نوعی پرتودرمانی است که برای درمان با این روش، ترکیبی از یک داروی خوراکی به نام پسورالن و نور UV استفاده می‌شود.

پی آر پی مو که با گرفتن خون از بدن خود فرد و ایجاد تغییراتی روی آن و سپس جدا کردن پلاسمای خون و تزریق دوباره به سر فرد انجام می گیرد و روشی کارامد برای درمان ریزش موها است.

روش‌های درمانی متفاوت، در افراد مختلف نتایج متفاوت به همراه خواهند داشت و اثربخشی روش‌های درمانی یکسان نیست. بعضی از افراد نیازی به درمان ندارند زیرا موهایشان به خودی خود رشد می‌کنند؛ از طرفی دیگر، افراد با وجود تلاش و امتحان بسیاری از گزینه‌های درمانی، بهبود نمی‌یابند.

در بسیاری از موارد ممکن است چند روش درمانی را به صورت مقطعی امتحان کنید تا بهبودی حاصل شود.

در رابطه با آلوپسی آره‌آتا، نکته‌ای که هر فرد مبتلا باید در نظر بگیرد این است که با استفاده از این روش درمانی که موها مجددا رشد کند، صرفا ممکن است شرایطی موقتی باشد و موهای رشد کرده در آن منطقه دوباره ریزش کنند.

درمان‌های طبیعی

بسیاری از افراد درمان‌های طبیعی و گاها خانگی را به درمان‌های شیمیایی ترجیح می‌دهند؛ از روش‌های طبیعی درمان ریزش موی سکه‌ای می‌توان به رایحه درمانی، طب سوزنی، میکرونیدلینگ و لیزر درمانی سطح پایین اشاره کرد.

البته مصرف ویتامین‌ها و روغن‌های درمانی مانند روغن درخت چای، رزماری و زیتون نیز ممکن است اثراتی داشته باشند؛ اما نکته‌ای که در تمام موارد بالا صادق می‌باشد این است که هیچ کدام از این موارد به صورت بالینی آزمایش نشده‌اند و اثر بخشی آن‌ها در درمان این بیماری نامعلوم است.

علل آلوپسی آره‌آتا (ریزش مو سکه‌ای)

آلوپسی آره‌آتا یک بیماری خود ایمنی است و وقتی سیستم ایمنی بدن سلول‌های سالم را به عنوان یک عامل بیماری‌زا و خارجی اشتباه می‌گیرند و آن‌ها را مورد حمله قرار می‌دهند این اتفاق می‌افتد.

اگر مبتلا به آلوپسی آره‌آتا هستید، سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه فولیکول‌های مو را مورد حمله قرار داده است. فولیکول مو ساختاری است که از آن مو رشد می‌کند و در این بیماری، پس از حمله سیستم ایمنی به آن‌ها، فولیکول‌ها کوچکتر شده و تولید مو را متوقف می‌کنند و این فرایند منجر به ریزش مو می‌شود.

علت دقیق این بیماری هنوز معلوم نیست با این حال، اغلب در افرادی اتفاق می‌افتد که سابقه خانوادگی در بیماری‌های خود ایمنی دیگری مانند دیابت نوع 1 دارند؛ به همین دلیل است که برخی از دانشمندان گمان می‌کنند ژنتیک یکی از عوامل تاثیر گذار بر پیشرفت آلوپسی آره‌آتا است.

در برخی موارد نمی توان با روش های طبیعی به درمان آلوپسی منجر شد و در نتیجه نیاز به کاشت مو است که در ادامه یک نمونه کار کاشت مو برای فرد مبتلا به آلوپسی را مشاهده می کنید:

کاشت مو ناشی از آلوپسی

علائم ریزش مو سکه‌ای

علامت اصلی آلوپسی آره‌آتا ریزش مو است؛ در این بیماری موها معمولاً در منطقه‌هایی به صورت لکه‌های کوچکی روی سر می‌ریزند؛ این بخش‌ها اغلب چند سانتی‌متر یا کمتر هستند.

همچنین ممکن است این نوع ریزش مو در صورت مانند ابروها، مژه‌ها، ریش و همچنین سایر قسمت‌های بدن رخ دهد. برخی افراد صرفا در چند نقطه از بدن موهای خود را از دست می‌دهند برخی نیز در بسیاری از نقاط بدن موهای خود را از دست می‌دهند.

در موارد نادر، برخی از افراد ممکن است ریزش موی گسترده‌تری را تجربه کنند؛ این مورد معمولاً آلوپسی آره‌آتا نیست و نشانگر انوع دیگری از ریزش مو می‌باشد، مانند:

آلوپسی توتالیس که این نوع از بیماری باعث ریزش تمام موهای سر می‌شود یا آلوپسی یونیورسالیس که موجب ریزش تمام موهای بدن است؛ در مواردی هم آلوپسی هیچ یک از موارد ذکرشده نیست به عنوان مثال از دست دادن موهای بازوها و سر ممکن است اتفاق افتاده باشد اما در سینه این اتفاق رخ نداده باشد.

ریزش مو در آلوپسی آره‌آتا غیرقابل پیش‌بینی است؛ تا آنجا که پزشکان و محققان معتقداند موها ممکن است در هر زمان دوباره رشد کرده و سپس دوباره ریزش کنند و میزان ریزش و رویش مجدد مو از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است.

ریزش مو سکه ای در مردان

آلوپسی آره‌آتا در مردان و زنان اتفاق می‌افتد، اما در مردانی که سابقه خانوادگی در زمینه ریزش مو دارند بسیار بیشتر است. این بیماری در مردان ممکن است باعث ریزش موهای صورت و همچنین موهای سر، قفسه سینه و پشت شود.

ریزش مو سکه ای در خانم ها

به صورت عمومی زنان بیشتر از مردان به ریزش مو سکه‌ای دچار می‌شوند، اما دلیل آن مانند بسیاری از جنبه‌های این بیماری نامشخص است. ریزش مو در بانوان می‌تواند روی پوست سر و همچنین ابروها و مژه‌ها رخ دهد.

برخلاف ریزش مو در زنان که کم پشتی تدریجی مو است و ناحیه وسیعی را پوشش می‌دهد، آلوپسی آره‌آتا ممکن است به یک ناحیه کوچک محدود شود؛ از طرفی دیگر ممکن است ناحیه ریزش به تدریج گسترش یابد.

ریزش مو سکه ای در کودکان

ریزش موی سکه ای در کودکان دور از انتظار نیست و باید این نکته را ذکر کرد که بیشتر افرادی که برای اولین بار به این بیماری دچار می‌شوند آن را قبل از سن ۳۰ سالگی تجربه کرده‌اند.

در حالی که برخی از فاکتورهای ارثی در ریزش مو سکه‌ای موثر است، باید گفت که والدین با این بیماری لزوما آن را به فرزند خود منتقل نمی‌کنند؛ از طرفی دیگر برعکس همین موضوع نیز صادق است و ممکن است والدین کودکان مبتلا به این نوع ریزش هیچگاه به آلوپسی آره‌آتا مبتلا نشده باشند.

علاوه بر ریزش مو، این بیماری در کودکان ممکن است عوارضی چون نقص ناخن به عنوان مثال حفره یا ضایعات بر ناخن نیز به همراه داشته باشند؛ در بزرگسالان نیز ممکن است این علائم بروز کند اما در کودکان بیشتر مشاهده می‌شود.

طبق گفته بنیاد جهانی آلوپسی آ‌ره‌آتا، در کودکان زیر 5 سال به طور معمول این بیماری اثری بر احساسات و روان کودک نمی‌گذارد اما پس از 5 سالگی هنگامی که کودکان متوجه می‌شوند تفاوت آن‌ها با دیگران چیست، این بیماری می‌تواند آسیب روحی به همراه داشته باشد و حضور یک متخصص روانشناسی کودک در این دوران می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و این آسیب را تا حد زیادی کنترل کند.

بهبودی در ریزش مو سکه ای

درمان قطعی کچلی سکه ای به روش های مختلفی امکان پذیر است. همانطور که پیش از این ذکر کردیم بهبودی آلوپسی آره‌آتا در هر فرد متفاوت است و اصلا قابل پیش بینی نیست؛ در برخی افراد فقط یکبار اتفاق می‌افتد و برخی دیگر تا پایان عمر آن را به صورت دوره‌ای تجربه می‌کنند و با سایر علائم مرتبط با آن زندگی می‌کنند. همین موضوع در بهبودی پس از بیماری نیز صدق می‌کند؛ برخی از افراد پس از اتمام دوره بیماری رشد مجدد کامل مو را تجربه می‌کنند و برخی ممکن است موها دوباره به‌طور کامل رشد نکنند.

دو نمونه قبل و بعد از کاشت مو دیگر را مشاهده کنید:

کاشت مو به روش طبیعی کاشت مو با تراکم طبیعی

بیشتر بخوانید: در مورد علائم عفونت بعد از کاشت مو بخوانید. 

بهبودی و نتیجه درمان آلوپسی آره‌آتا به چند عامل وابسته است:

  • سن اولیه شروع
  • ریزش گسترده مو
  • تغییرات ناخن
  • سابقه خانوادگی
  • داشتن چندین بیماری خود ایمنی

چگونه با آلوپسی آره آتا کنار بیاییم؟

آلوپسی آره آتا می‌تواند از نظر احساسی چالش برانگیز باشد، خصوصا وقتی ریزش مو روی کل پوست سر تأثیر می‌گذارد. افراد مبتلا به آلوپسی ممکن است احساس انزوا کنند یا افسرده شوند اما مهم است که به خاطر داشته باشید بیش از 10 میلیون نفر در دنیا دارای آلوپسی آره‌آتا هستند و شما تنها نیستید؛ کافیست تغییراتی در سبک زندگی خود بوجود بیاورید تا در کنارآمدن با شرایط به شما کمک کنند، به عنوان مثال می‌توانید تا زمان کامل شدن درمان و بازگشت مجدد موها، برای برگشتن به زندگی روزانه از کلاه گیس، مژه مصنوعی یا مداد ابرو استفاده کنید.

سخن پایانی
آلوپسی آره‌آتا از مرحله اتفاق افتادن بیماری تا بهبودی کامل مسیر چالش برانگیزی را دارد و نگرانی بزرگ بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند این است که در محل ریزش، موی جدید رشد نکند و آن محل طاس بماند؛ اما جای هیچ نگرانی نیست چرا که به راحتی می‌توانید با روش کاشت مو محل ریزش را پوشش دهید و برای همیشه با اثر مخرب آلوپسی آره‌آتا خداحافظی کنید. همچنین روش های مختلفی برای کاشت مو وجود دارد که از آن جمله می توان به کاشت مو به روش FUT اشاره کرد. 

در کلینیک نیل با استفاده از جدیدترین روش‌ها و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا به شما کمک می‌کنیم تا بعد از گذراندن این بیماری، دوباره به زندگی عادی خود بازگردید. برای دریافت مشاوره رایگان، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed