علل ریزش مو در زنان و دختران

  1. خانه
  2. بلاگ
  3. علل ریزش مو در زنان و دختران
ریزش-مو-در-خانم-ها

آیا شما هم یک خانم هستید که دچار ریزش مو شده‌اید و این برایتان امری عجیب است؟ خیلی‌ها بر این باور غلط هستند که تنها موی مردان دچار ریزش می‌شود و زنان از این مشکل مبرا هستند که این یک طرز فکر کاملا اشتباه است. شاید این امر در آقایان بیشتر شایع باشد ولی بسیاری از بانوان نیز هستند که دچار ریزش مو می‌شوند. اما نگران نباشید. در این مقاله قصد داریم علاوه بر آشنایی هرچه بیشتر شما با ریزش موی بانوان راهکار و درمان قطعی این مشکل را نیز به شما معرفی کنیم. پس اگر شما و یکی از اطرافیانتان دچار این مشکل شده است توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله که توسط متخصصان کلینیک زیبایی و کاشت مو نیل تهیه شده است همراه ما باشید.

انواع ریزش مو در زنان و دختران

همانطور که گفته شد ممکن است زنان و دختران نیز با مشکل ریزش مو مواجه شوند. ریزش موی زنان و ریزش موی دختران انواع مختلفی دارد این کم پشت شدن معمولا از ناحیه فرق سر شروع شده و به بقیه قسمت‌های سر منتقل می‌شود.  ریزش موی زنان می‌تواند به صورت‌های مختلفی  اتفاق بیوفتد ولی عمده‌ترین آن ریزش از ناحیه فرق سر و ریزش از ناحیه بالای پیشانی است. اگر ریزش مو در فرد شدید باشد ممکن است ریزش مو باعث طاسی در قسمت نواحی اطراف فرق سر نیز بشود و همانطور که گفته شد در برخی نیز این ریزش از نواحی جلوی خط رویش مو و از طرفین پیشانی شروع می‌شود و شروع به افزایش محدوده ریزش می‌کند. البته انواع ریزش در سن و سال‌های مختلف و شرایط مختلف در افراد ممکن است خود را در انواع مختلفی نمایان کند.

علائم ریزش مو در زنان و دختران

ریزش موی زنان و ریزش موی دختران در ابتدا به آنان هشدار می‌دهد. به این صورت که در ابتدا موها شروع به کم پشت‌شدن می‌کنند و حجم موی آن‌ها کاهش می‌یابد. گاهی این کاهش ممکن است اتفاق طبیعی باشد که با بهم خوردن تعادل میزان ریزش و رویش اتفاق می‌افتد. ریزش 50 تا 100 تار مو در روز کاملا طبیعی است و این یک اتفاق طبیعی در چرخه ی رشد مو است. با ریزش این میزان تار مو، موهای جدید در سر شما رویش می‌کنند که این مقدار از ریزش را پوشش می‌دهند.

 شروع ریزش موی زنان و دختران نیز دقیقا از همین نقطه شروع می‌شود به این صورت که تار موی آن‌ها می‌ریزد و رویش مجدد صورت نمی‌پذرید که این امر با کم پشت شدن مو‌ها خود را نشان می‌دهد. پس به شما می‌گوئیم اگر روزانه تعداد 50 الی 100 عدد از تار موهای شما ریزش می‌کند و تغییری در حجم موهای شما رخ نمی‌دهد نگران نباشید ولی اگر موهای شما شروع به کم پشت شدن کرده است سریعا به پزشک کاشت مو مراجعه کنید.

همچنین اگر در هنگام دست کشیدن در لا به لای موها تعداد زیادی از موهای شما کنده می‌شوند و می‌ریزند احتمال آنکه که شما دچار ریزش مو شوید نیز زیاد است در این حالت نیز توصیه می‌شود با مراجعه به کلینیک‌های زیبایی و پزشک کاشت مو مشاوره بگیرید و از علت دقیق ریزش موهایتان و علل ریزش مو در بین دختران و زنان مطلع شوید.

ریزش مو در خانم ها

مهم‌ترین دلایل ریزش مو در زنان

ریزش مو بین زنان و دختران  دلایل مختلفی دارد که در ادامه قصد داریم این دلایل را برای شما شرح دهیم. دلایل ریزش مو در زنان جوان و ریزش مو در زنان یائسه متفاوت است. پس برای بررسی دلایل ریزش مو در زنان، این دلایل را به دو دسته ریزش موی زنان جوان و دختران، و ریزش موی زنان یائسه تقسیم بندی می‌کنیم.

  • مهمترین علت ریزش مو در دختر جوان : دلیل ریزش مو در زنان جوان را می‌توان به چهار عامل اصلی نسبت داد. این عوامل شامل آلوپسی‌ها، سبک زندگی، دلایل بالینی و تغیرات هورمونی هستند. در ادامه به صورت دقیق‌تری این موارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • آلوپسی‌ها : آلوپسی یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن به سلول‌های سالم حمله می‌کند و باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود و در ریزش مو نیز بدن فولیکول‌های مو را از بین برده و فرد دچار طاسی و ریزش مو می‌شود. آلوپسی‌ها دارای انواع مختلفی هستند که از مهم‌ترین‌های آن‌ها می‌توان به آلوپسی آندروژنی، آلوپسی کششی و آلوپسی آره آرتا اشاره داشت.

آلوپسی اندروژنی یکی از شایع‌ترین دلایل ریزش مو در بانوان است که دلیل بروز این مشکل عوامل ژنتیکی و وراثتی است. اگر شخصی از اطرافیان شما دچار آلوپسی آندروژنی است احتمال اینکه شما نیز به این مشکل دچار شوید بیشتر خواهد بود. در آلوپسی آندروژنی در خانم‌ها با کاهش‌تراکم کلی موهای سر و یا نازک شدن موها خود را نشان می‌دهد.

آلوپسی کششی نیز بر اثر کشش بیش از حد موها اتفاق می‌افتد. دختران و زنانی که موهای خود را با بستن و یا بافتن موها تحت کشش قرار می‌دهند بیشتر در معرض این مشکل هستند. بستن موها به روش دم اسبی سفت، بافت آفریقایی و بافت‌های سفت دیگر، فولیکول‌های موهای شما را دچار کشش کرده و شما را دچار آلوپسی کششی می‌کند که ریزش در این حالت بازگشت پذیر نیست و حتما نیازمند کاشت مو خواهید شد.

علل ریزش مو در خانم ها

آلوپسی آره آتا یا ریزش سکه ای موها نیز یکی از انواع ریزش است که ممکن است بانوان با آن درگیر شوند. آلوپسی آره آتا خود را به صورت طاسی‌های منطقه‌ای دایره‌ای شکل نشان می‌دهد. البته لازم به ذکر است این نکته را خاطر نشان کنیم که این طاسی‌ها موقت بوده و رویش مجدد مو پس از مدتی اتفاق می‌افتد.


  • سبک زندگی : سبک زندگی نیز از آن دسته عوامل تاثیر گذار بر ریزش موی زنان است. ریزش مو به علت سبک زندگی معمولا خود را در زنان با سنین بالاتر نمایان می‌کند و در بین دختران و زنان جوان با سن پایین کمتر است. دلیل اصلی ریزش مو به علت سبک تغذیه نامناسب است.

کاهش شدید دریافت کالری، کمبود پروتئین، کمبود آهن و روی بدن و کمبود ویتامین‌ها دلیل اصلی ریزش بر اثر برنامه غذایی نامناسب هستند. توجه داشته باشید که با اعمال رژیم‌های سخت موهای شما به دلیل عدم دریافت کالری ممکن است دچار ریزش شوند. موهای شما برای رشد و رویش مجدد نیاز به دریافت کالری دارند با کم‌شدن شدید کالری دریافتی بدن، فولیکول‌ها کالری لازم برای رشد و رویش را دریافت نمی‌کنند و فرد دچار ریزش مو و قطع شدن رشد موها می‌شود.

همچنین دریافت پروتئین، ویتامین‌های E، A، C و D  و آهن و روی از ملزومات رشد مو و رویش طبیعی موها هستند. پس در انتخاب برنامه غذاییتان دقت داشته باشید تا این ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد مغذی را بدنتان به میزان لازم دریافت کند.


  • دلایل بالینی : دلایل بالینی نیز در کنار دیگر دلایل ذکر شده می‌تواند عامل ریزش مو زنان و ریزش مو دختران شود. دلایلی همچون شوک‌های شدید مثل از دست دادن عزیزان، استرس و زندگی پر تنش، افسردگی‌های شدید و مواردی همچون زایمان و بارداری، بیماری‌های زمینه‌ای چون قارچ، کچلی و یا تیروئید می‌تواند از دلایل ریزش موها در بانوان شود.

  • علت ریزش مو در سالمندان و زنان یائسه : در زنان یائسه و سالمند به دلیل تغیرات شدید هورمونی موها شروع به ریزش می‌کنند. زنان با رسیدن به سن 40 تا 50 سالگی به مرحله یائسگی می‌رسند. در این سن تغیرات هورمونی زیادی در خانم‌ها اتفاق می‌افتد که منجر به بروز تغیرات در بدن آن‌ها می‌شود که از جمله آن ها ریزش موها در این برهه از زندگی است. در حوالی سن یائسگی تخمدان‌ها تخمک‌های کمتری تولید می‌کنند و همین امر باعث می‌شود که تخمدان‌ها استروژن کمتری تولید کنند. درست در همین زمان بدن زنان شروع به تولید هورمون مردانه آندروژن می‌کند که در واقع این هورمون دلیل اصلی ریزش مو در مردان است که زنان یائسه را نیز درگیر خود می‌کند.

همچنین در زنان رشد مو‌ها ارتباط مستقیمی ‌با دو هورمون استروژن و پروژسترون دارد که در سن یائسگی تولید هر دوی این هورمون‌ها کم می‌شود که زنان را با مشکل ریزش و نازک شدن تار موها مواجه می‌کند. اما نگران نباشید این مشکل با کنترل سطح هورمون‌های بدن قابل جلوگیری است و می‌توان این مشکل را با تنظیم میزان هورمون‌های بدن کنترل کرد.


تفاوت ریزش مو در بانوان و آقایان

ریزش مو زنان با آقایان متفاوت است. این تفاوت در نوع ریزش و فرم آن می‌باشد. در آقایان ریزش به علت عوامل وراثتی معمولا از جلوی پیشانی شروع می‌شود و به سمت فرق سر پیشروی می‌کند که اندازه پیشروی در آن و میزان طاسی نیز در افراد مختلف متفاوت است. در مردان قسمت پشت سر آن‌ها که بانک برداشت مو است دچار ریزش نمی‌شود و موهای قسمت پشت سر کاملا سالم می‌ماند. اما در خانم‌ها ریزش مو به این صورت نیست و همین علت تفاوت ریزش موی سر مردان و بانوان است. در بانوان ریزش موی سر و ضعیف شدن تار موها و همچنین نازک شدن آن‌ها به پشت سر نیز سرایت می‌کند و موهای پشت سر را نیز درگیر می‌کند. به همین علت کاشت مو برای خانم ها کمی‌ دشوار‌تر از آقایان است زیرا که در خانم‌ها بانک موی آن‌ها نیز دچار مشکل می‌شود.

روش درمان ریزش مو در دختران و زنان

از بابت ریزش موهایتان نگران نباشید. مشکل ریزش موها کاملا قابل حل است. بسته به اینکه مشکل ریزش موها چیست، روش درمانی هم متفاوت خواهد بود. در برخی موارد با مزوتراپی مو و گاهی اوقات با پی آر پی مو می توان ریزش موها را درمان کرد. بهترین روش درمان ریزش مو در زنان جوان و میانسال در مواردی که مشکل از عوامل وراثتی و آلوپسی باشد کاشت مو است. این روش تنها روش قطعی است که می‌توان با آن مشکل ریزش مو زنان را درمان کرد. در خانم‌هایی که به سن یائسگی رسیده‌اند نیز می‌توان با کنترل هورمون‌های بدن مشکل ریزش مو زنان و نازک شدن تارهای مو را حل کرد. شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک زیبایی نیل از مشاوره قبل از عمل استفاده کنید و با یک مشاوره صحیح بهترین روش درمان را انتخاب کنید تا بهترین نتیجه برای شما در سریع‌ترین زمان ممکن حاصل شود.

از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید سپاسگذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed