علل ریزش موی صورت یا ریش و راه‌های درمان

  1. خانه
  2. بلاگ
  3. علل ریزش موی صورت یا ریش و راه‌های درمان
علل ریزش موی صورت یا ریش و راه‌های درمان

شما هم مشکل ریزش ریش و سیبیل و موی صورت دارید؟ شاید برای شما هم پیش آمده باشد صبح که از خواب بیدار می‌شوید و روبه‌روی‌ آینه می‌ایستید ناگهان متوجه اتفاقی بزرگ در صورت و ریش‌هایتان شده باشید. ریزش مو‌های صورت یا همان ریش‌ها به صورت سکه‌ای یا مدور اتفاقی است که در بین آقایان مرسوم است و ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. ‌این مشکل به دلیل یک نوع بیماری به نام آلوپسی باربارا که یک بیماری خودایمنی است رخ می‌دهد.

در‌این مقاله که توسط متخصصان ما در نیل کلنیک تهیه شده است قصد داریم شما را بیشتر با‌ این بیماری آشنا کرده و به راه‌های درمان ریزش مو به صورت سکه‌ای بپردازیم، همچنین می‌توانید برای کاشت ریش و سیبیل با کارشناسان نیل مشورت کنید.

آلوپسی باربارا چیست؟

قطعا هر تغییری در بدن به علت یکسری اختلالات و یا مشکلاتی است که در درون بدن رخ می‌دهد. ریزش موی صورت به صورت سکه‌ای نیز یکی از همین اختلالات است که آن را با نام آلوپسی‌باربارا که یک بیماری خود ‌ایمنی است می‌شناسند. در بیماری‌های خود ‌ایمنی بدن به اشتباه سلول‌های سالم را به عنوان سلول‌های خطرناک و یا سلول‌های مرده و خراب تصور می‌کند و به آن‌ها هجوم برده و آن‌ها را از بین می‌برد. در آلوپسی باربارا بدن به فولیکول‌های موی صورت هجوم می‌برد و آن‌ها را از بین می‌برد و به همین علت موی صورت شما به صورت سکه‌ای یا مدور شروع به ریزش می‌کند. ‌این ریختن‌ها برای قسمت‌های خاصی از موی صورت شما اتفاق می‌افتد، اما همین قسمت‌های کم کافی است تا موی صورت شما به کلی دچار مشکل شود و مجبور به تراشیدن موهای کل صورت شوید.

خبر بد ‌این است که ممکن است البته در برخی موارد ‌این مشکل در کل صورت اتفاق بیوفتد و خط ریزش مو ادامه داشته باشد و کل ریش و موی صورت شما دچار ریزش شود. ولی نگران نباشید در ادامه راه‌های درمان ‌این مشکل را به شما معرفی خواهیم کرد.

آلوپسی باربارا چیست

دلایل ریزش موی صورت در مردان

ریزش موی صورت و یا کم پشت شدن آن می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد. در پایین به برخی از ‌این عوامل را برای شما آورده‌ایم. ‌این عوامل شامل:

عوامل وراثتی:

یکی از عمده مشکلاتی که در کم‌پشتی و یا ریزش موی صورت و یا موی سر در افراد وجود دارد و می‌توان آن را به عنوان علت اصلی ریزش ریش دانست، عوامل وراثتی است؛ به‌این صورت که اگر اکثر مردان خانواده شما ریش‌های کم پشتی دارند یا بعد از مدتی شروع به ریزش ریش می‌کنند ‌این مشکل به احتمال زیاد ممکن است برای شما نیز رخ دهد. تقریبا هیچ راهی تاکنون برای جلوگیری از مشکل‌های وراثتی پیدا نشده‌است ولی می‌توانید به فکر بازگرداندن ریش‌هایتان باشید. شاید شما ریش‌ها و مو‌هایتان را از دست بدهید ولی می‌توانید آن‌ها را مجددا برگردانید و ریش یا موی سر را بکارید و ‌این مشکل را که زیبایی شما را از بین می‌برد حل کنید و صورتی پرپشت با مو‌های ضخیم داشته باشید.

ریزش ریش به دلیل تغذیه نامناسب:

از دیگر دلایلی که می‌تواند باعث ریزش مو‌های صورت و ریزش موی سر شود تغذیه نامناسب و سبک زندگی اشتباه است. هنگامی‌که ویتامین‌های مورد نیاز به پوست سر و فولیکول‌های موی شما نرسد مو‌های سر وصورت شما ضعیف می‌شوند و در نهایت دچار ریزش موی سر و صورت می‌شوید. اگر نگران ریزش مو‌هایتان هستید در اولین گام سعی کنید تغیه مناسبی داشته باشید و برنامه غذاییتان را طوری تنظیم که در آن ویتامین‌های مورد نیاز بدن را دریافت کنید حتی می‌توانید از مکمل‌های غذایی و قرص‌های ویتامین خوراکی استفاده کنید.

عوامل هورمونی در ریزش موی ریش و سیبیل:

اختلالات هورمونی نیز می‌تواند علت ریزش ریش باشد. هورمون‌ها یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های افزایش رشد ریش و مو در افراد هستند. تستسترون نام هورمونی است که وظیفه افزایش رشد مو در آقایان را به عهده دارد. کاهش تستسترون در آقایان می‌تواند شما را با مشکلات رویش و ریزش مو مواجه کند. اگر احساس می‌کنید که ریزش مو‌های شما و یا کم‌پشت بودنشان دلیل خاصی ندارد، می‌تواند یکی از نشانه‌های اختلالات و کاهش هورمون تستسترون در شما باشد که می‌توانید با مراجعه به پزشک و با انجام یک آزمایش ساده متوجه میزان هورمون تستسترون در بدن خود شوید و از کاهش آن جلوگیری کنید.

باربارا آلوپسی:

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم یکی از شایع‌ترین علت‌ها و نوع‌های ریزش ریش در آقایان بیماری خود‌ایمنی باربارا آلوپسی است که ریش به صورت سکه‌ای شروع به ریزش می‌کند و با توجه شدت بیماری ممکن است فقط بخشی از صورت را درگیر کند و یا حتی ممکن است کل موی صورت شما به خاطر‌این بیماری دچار ریزش شود.

درمان ریزش موی صورت در مردان

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم ریزش موی صورت مردان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی بر ‌این باور هستند که اگر ریش‌های کم‌پشتی دارند و یا دچار ریزش مو می‌شوند دیگر امیدی برای درمان و بازگرداندن ریش‌ها وجود ندارد. شاید از برخی مشکلات مثل مشکلات وراثتی نتوان جلوگیری کرد ولی می‌توان با کاشت مجدد مو، مو‌های از دست‌رفته را بازگرداند.

در بین تمامی ‌روش‌هایی که برای رویش مجدد مو و درمان ریزش مو وجود دارد، کاشت مو تجربی‌ترین و علمی‌ترین روش برای درمان ریزش ریش است. علت ریزش ریش شما هرچه که باشد با کاشت مو می‌توانید آن را حل کنید. در‌این بین افراد سودجویی نیز هستند که به شما دارو‌های تقلبی و روش‌های خودساخته و بدون پشتوانه علمی‌ را پیشنهاد و توصیه می‌کنند ولی به شما ‌این را می‌گوییم از هیچ کدام یک از ‌این روش‌ها نتیجه مطلوبی برای شما حاصل نخواهد شد.

شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک‌های زیبایی معتبر کار کاشت مو را انجام دهید. در ادامه به دو روش از معروف‌ترین روش‌های کاشت مو پرداخته‌ایم.

کاشت ریش به روش FUE:

در روش کاشت مو به روش FUE پزشک معالج به صورت دایره‌های بسیار ریز و کوچک بانک مو را از بدن شما خارج کرده و موی مورد نیاز جهت کاشت را تامین می‌کند. پس از برداشت و استخراج فولیکول‌های استخراج شده، پزشک آن‌ها را در ناحیه مورد نظر می‌کارد. برتری این روش نسبت به روش‌هایی چون FUT این است که روش FUE کمتر هجومی بوده و نیازی به برش قسمتی از پوست برای برداشت فولیکول نیست و شما خونریزی و جای بخیه‌ای را نمی‌بینید.

کاشت ریش به صورت SUT:

این روش از جدیدترین روش‌های کاشت مو است. در روش SUT به این علت که برداشت فولیکول‌ها و کاشت مو به کمک دستگاه انجام می‌شود، دیگر نیازی به برش در پوست سر و به اصطلاح جراحی تهاجمی نیست و در این روش خبری از خون‌ریزی و زخم نیست؛ همچنین در روش SUT به علت اینکه برداشت گرفت‌ها از طریق دستگاه انجام می‌شود تقریبا تعداد گرفت‌هایی که از بین می‌رود صفر است.

بیشتر بخوانید: هزینه کاشت مو به روش sut چه مقدار است؟

درمان ریزش موی صورت در مردان

تفاوت ریزش ریش و سیبیل با موی سر

عمدتا تراکم موهای سر بیشتر از موهای صورت است و این مورد یکی از دلایلی است که فرم ریزش موهای سر و صورت با هم تفاوت دارد. از دیگر تفاوت‌های موی سر و موی صورت در این است که سطح مقطع موهای صورت به حالت بیضوی هستند ولی موهای سر به صورت گرد می‌باشند. این موضوع حتی در حین کاشت هم تفاوت ایجاد می‌کند و به همین علت است که باید دقت داشت که برای کاشت موی صورت به کیلینیک‌های زیبایی معتبر مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed