راهکار جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی

  1. خانه
  2. بلاگ
  3. راهکار جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی

چشیدن حس شیرین مادری از آن دست احساسات و خاطراتی است که در طول زندگی یک بانو یک یا چند بار رخ می‌دهد؛ از لذت عشق ورزیدن به فرزند گرفته تا شیر دادن از آن دست احساساتی است که هر بانویی علاقه دارد تا حس آن را بچشد؛ اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که عوارضی هم در این دوران شما را همراهی خواهند کرد؛ مانند ریزش مو که در این مقاله به بررسی نکات مهم در خصوص جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی خواهیم پرداخت.

ریزش مو در دوران شیردهی از آن دست عوارض موقتی است که درمان آن در رعایت یک سری نکات در نحوه تغذیه و … خلاصه می‌شود؛ به همین دلیل باید این موضوع را در نظر داشته باشید که اقداماتی مانند کاشت مو بعد از دوران شیردهی رفتاری غیر صحیح است؛ زیرا همان‌طور که گفتیم ریزش مو در دوران شیردهی به عنوان یک عارضه موقتی شناخته می‌شود.

ریزش مو در دوران شیردهی تا چه حد نگران کننده است؟

علت ریزش مو در شیردهی چیست؟ ریزش مو در این دوران شاید یک معضل چندان جدی به شمار نرود؛ اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که ریزش مو با کاهش جذابیت یک مادر در ارتباط است و این موضوع می‌‌تواند با اعتماد به نفس وی در ارتباط باشد؛ به همین دلیل راه‌هایی که برای جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی باشند می‌توانند کمک شایانی به شما داشته باشند.

پس به طور کلی این موضوع را باید در نظر داشته باشید که ریزش مو در این دوران نمی‌تواند از جانب به خطر انداختن سلامتی برای شما خیلی نگران کننده باشد؛ اما باید این موضوع را هم در نظر داشته بگیرید که خیلی هم نباید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بود؛ زیرا با ظاهر و اعتماد به نفس شما در ارتباط است.

ریزش مو در دوران شیردهی و باورهای غلط

باورهای غلط از آن دست دیدگاه‌هایی هستند که عموما بیماران و زیباجویان را در حوزه پهناور پزشکی به جهات مختلف سوق می‌دهند؛ جلوگیری از ریزش مو از آن دست عوارضی است که دلایل پدیدار شدن آن‌ها عموما براساس یک سری از باورهای غلط استوار شده است؛ به این دلیل می‌گوییم باورهای غلط که اصلا ریزش مو به شیردهی مادر ارتباطی ندارد و عامل اصلی آن در تغییرات هورمونی است که در این متد شاهد آن خواهید بود.
برای اثبات این ادعا این موضوع را در نظر داشته باشید که در این دوران شما اگر از شیر دوش هم برای تغذیه فرزند خود استفاده کنید باز درگیر ریزش مو خواهید بود؛ به همین دلیل می‌گوییم که در این دوران شما با تغییرات هورمونی مواجه هستید که سرآمد آن متاسفانه در ریزش مو خلاصه می‌شود.

ریزش مو در دوران شیردهی و باورهای غلط

برای اثبات دقیق‌تر این موضوع لازم است تا کمی تخصصی‌تر در خصوص این موضوع صحبت کنیم؛ برای مثال این موضوع را باید در نظر داشته باشید که در تحقیقاتی که در این زمینه انجام شد، نتیجه حاصله به گونه‌ای بود که حتی بانوانی که تجربه سقط جنین یا متاسفانه به‌دنیا آمدن نوزاد مرده را داشته‌اند هم با این موضوع دست و پنجه نرم کردند که این موضوع نشان از تغییرات هورمونی در این مدت است.

جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی نه برای مقابله با یک بیماری بلکه برای مقابله با تغییراتی است که سرآمد آن در کاهش جذابیت خلاصه می‌شود؛ اما نکته مهمی که در این دوران لازم است تا در خصوص آن اطلاعات کافی داشته باشید تا با دید بهتر قدم بردارید در علت این عارضه خلاصه می‌شود؛ به گونه‌ای که این عارضه به تغییرات هورمونی بعد از بارداری ارتباط دارد و نه صرفا به دوران شیردهی، پس بهتر است بگوییم ریزش مو در دوران پسا بارداری تا ریزش مو در دوران شیردهی!

درمان ریزش مو در دوران شیردهی

همان‌طور که گفتیم ریزش مو در دوران بارداری از آن دست اتفاقاتی است که نه به شیر دادن به نوزاد بلکه به دوران پسا بارداری باز می‌گردد؛ پس هر آن‌چه که در این دوران به تقویت قوای جسمی و رفع ضعف شما کمک می‌کند به عنوان راهکارهایی کلی برای جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی شناخته می‌شود و باید به آن به گونه‌ای دیگر نگاه کرد.

این موضوع که تقویت شما در این دوران به صورت کلی از برخی عوارض از جمله ریزش مو جلوگیری می‌کند هیچ شکی نیست؛ اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که این یک مورد کلی است و برای رسیدن به نتیجه بهتر لازم است تا با برخی ترفند‌ها و جزئیات آشنا شوید تا علاوه‌بر کاهش میزان ریزش مو در این دوران، با سرعتی بیشتری رشد مجدد موها را شاهد باشید.

شستشو منظم موها برای جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی

در خصوص واژه شستشو منظم و مکرر موها با واژه شستشو منظم موها این تفاوت وجود دارد که در این دوران شما نباید موهای خود را در این بازه زمانی هرروز بشویید، پس این نکته مهم را باید در نظر داشته باشید که شستشو مکرر موها در این دوران می‌تواند برای شما عواقب جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد؛ اما به غیر از شستشو موها باید این موضوع را در نظر داشته باشید که شستشو بیش از حد یا به زبانی دیگر وسواس بیش از حد صدماتی را به فولیکول‌های شما وارد می‌کند.

استفاده از شامپوهای مناسب

منظور از شامپوهای مناسب شامپوهایی است که فرمولاسیون آن‌ها براساس ترکیبات گیاهی بوده و علاوه‌بر خواص فراوان از ph بالا نیز برخوردار هستند؛ نکته‌ای که در این بین باید به آن توجه کنید در میزان بلند یا کوتاه بودن موی این افراد خلاصه می‌شود؛ به‌گونه‌ای که اگر مادر از حجم موهای به نسبت بلندی برخوردار است باید این موضوع را در نظر داشته باشد که حتما از شامپوهای نرم کننده استفاده کند تا علاوه‌بر ریزش مو با شکستگی آن‌ها نیز رو‌به رو نشود.

راهکار جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی

این موضوع کدام برند گزینه‌ایده‌آل‌تری است به این دلیل که وارد فاز تبلیغات می‌شود به نوعی برای ما مقدور نیست؛ پس از این جهت برندی را به شما معرفی نمی‌کنیم پوزش می‌طلبیم؛ اما برای انتخاب بهترین شامپو این موضوع را باید در نظر داشته باشید که سرچ در گوگل می‌تواند به شما کمک شایانی در این زمینه داشته باشد؛ اما کدام شامپوها برای شما گزینه ایده‌آل‌تری هستند؟

  • شامپو حجم دهنده موی سر
  • شامپوهای تقویتی
  • شامپوهای ویتامینه
  • انواع شامپوهای گیاهی
  • شامپوهای نرم کننده و حالت دهنده

خشک کردن موها با ملایمت فراوان

یکی از مواردی که در خصوص خشک کردن موها باید به آن توجه کنید عدم استفاده از سشوار در این دوران است؛ باتوجه به ضعف موجود فولیکول‌ها در این مدت نکته‌ای که باید به آن توجه کنید در رعایت تمامی نکات مراقبتی از جمله خشک کردن موها خلاصه می‌شود. پیشنهاد ما برای جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی استفاده‌ از حوله‌هایی نرم در این دوران است تا آسیب جدی به موهای شما وارد نشود.

نکته مهم

بسیاری از خانم‌ها علاقه‌مند هستند که از وسایلی همچون بابلیس یا اتوی مو جهت حالت دادن به موهای خود استفاده کنند؛ اما باید بدانند که این گونه اقدامات به‌غیر از تسریع در روند ریزش مو در دوران بارداری، هیچ سرآمد دیگری را برای شما به همراه نخواهد داشت.

ماساژ موی سر و تاثیر در کاهش ریزش مو

ماساژ موی سر از آن دست اقداماتی است که به عنوان یکی از راهکارهای اثربخش در جلوگیری از ریزش مو در خانم ها در دوران شیردهی به شمار می‌رود. یکی از اشتباهات رایج در خصوص شستشو موی سر نه صرفا در دوران پسا بارداری بلکه در تمامی زمان‌ها شستشو موهای سر به واسطه چنگ زدن فراوان است که می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را برای شما به همراه داشته باشد؛ به همین دلیل یکی از پیشنهادات خاص ما در این خصوص ماساژ موی سر به آرامی هر چه تمام‌تر است تا به فولیکول‌های مو کم‌ترین آسیب ممکنه وارد شود.

نکته مهم در خصوص جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی

به صورت کلی شما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که موهای شما در این بازه زمانی بسیار حساس هستند؛ به همین دلیل علاوه‌بر شامپوهای مناسب برای موهای حساس باید نهایت دقت را در شستشو و ماساژ دادن داشته باشید تا بهترین نتیجه برای شما حاصل شود؛ به همین دلیل در خصوص رنگ کردن موها در این دوران باید نظر پزشک را مد نظر داشته باشید تا بهترین نتیجه ممکن برای شما حاصل شود، زیرا رنگ کردن موها می‌تواند تبعاتی را برای شما به همراه داشته باشد.

استفاده از برخی روغن‌های گیاهی

یکی از راهکارهای اثربخش در جلوگیری از ریش مو در دوران بارداری بدون شک استفاده از روغن‌های مفید هم‌چون روغن آرگان، روغن نارگیل و روغن اسطوخدوس است که می‌تواند برای شما شرایط ایده‌آلی را فراهم کند، به‌ گونه‌ای که با نرم شدن موها در زمان شانه کردن و … هیچ فشاری به موهای شما وارد نمی‌شود.

رعایت رژیم غذایی ایده‌آل و کاهش استرس

به غیر از علل هورمونی، یکی از دلایل ریزش مو در دوران شیردهی این است که مادر در این زمان، به صورت بی وقفه در حال شیردهی به فرزند خود است و این موضوع در کنار استرس‌های وارده می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را برای شما به همراه داشته باشد؛ در این شرایط پیشنهاد ما به شما استفاده از تمامی هرم غذایی در سه وعده اصلی است تا بدن شما در این برهه حساس زمانی فشار زیادی را تجربه نکند.

نکته دیگری که در خصوص رژیم غذایی لازم است تا به آن توجه کنید در مصرف پروتئین‌های موثر خلاصه می‌شود که می‌توانیم به تخم مرغ و شیر اشاره کنیم که در دوران بارداری و به‌ویژه شیردهی نیز به شدت به مادر توصیه می‌شود. نکته مهم در این خصوص این است که عدم دریافت ویتامین‌ها و مواد مغذی کافی ریزش مو در دوران شیردهی را تشدید خواهد کرد. برای درک بهتر موضوع مواد غذایی که در این مدت توصیه می‌شود تا مصرف کنید در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • آهن
  • روی یا سلنیوم
  • ویتامین C
  • ویتامین B7 یا بیوتن

که به‌طور کلی برای یافتن پروتئین‌ها و ویتامین‌های بالا پیشنهاد ما مصرف موارد غذایی زیر است:

  • زغال اخته
  • کلم بروکلی
  • پرتقال
  • توت فرنگی
  • ماهی شیر
  • ماهی قزل آلا
  • گوشت قرمز
  • مرغ
  • عدس
  • سبزیجات
  • غلات سبوس دار

کلام آخر

در این مقاله به مطالب مفیدی در خصوص راه‌های جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی پرداخته شد؛ نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه کنید در اهمیت نظر پزشک خلاصه می‌شود؛ زیرا همان‌طور که در ابتدا مقاله به آن اشاره کردیم ریزش مو در دوران شیردهی موضوعی است که کاملا به اختلالات هورمونی پسابارداری وابسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed