حالت تهوع بعد از عمل بینی خطرناک است؟

  1. خانه
  2. بلاگ
  3. حالت تهوع بعد از عمل بینی خطرناک است؟
حالت تهوع بعد از جراحی بینی

جراحی بینی یکی از پرطرفدارترین عمل‌های زیبایی است. عمل جراحی که برای داشتن بینی خوش‌فرم به افراد کمک می‎کند. بینی که زیبایی و خوش‌فرم بودن آن اثرات انکارناشدنی بر روی جذابیت ظاهری افراد و به تبع آن اعتماد به نفس آن‌ها دارد. عمل جراحی که سوای از مزایا و اثرات مثبت گفته شده برای آن، ممکن است با تعدادی عوارض جانبی بعد از عمل، همراه باشد.

حالت تهوع بعد از عمل بینی و یا استفراغ خون بعد از عمل بینی دو مورد از مهم‌ترین عوارض بعد از این عمل به شمار می‌روند. مسئله‌ای که قصد داریم در این مقاله با جزئیات به آن بپردازیم.

علل مختلف حالت تهوع بعد از جراحی بینی

تهوع بعد از عمل بینی عموماً تحت تاثیر دلایل مختلفی ممکن است در افراد دیده شود. در ادامه به دو مورد از مهم‌ترین دلایلی که باعث ایجاد حالت تهوع بعد از این عمل (رینوپلاستی) می‌شوند، اشاره شده است:

  • رایج‌ترین علت ایجاد حالت تهوع بعد از عمل بینی، داروهای بیهوشی هستند که جهت بیهوش کردن فرد مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که سوای از نوع داروهای بیهوشی استفاده شده، دوز آن‌ها نیز در ایجاد چنین عارضه‌ای اثرگذار است. به این صورت که هر چه دوز استفاده شده از ماده بیهوشی بیشتر باشد، احتمال ایجاد چنین عارضه‌ای (تهوع و حالت استفراغ) بیشتر خواهد بود. این اثرات تا حداکثر چند روز بعد از انجام عمل، به‌واسطه خروج ماده بیهوشی از بدن، به حداقل مقدار ممکن و در نهایت به صفر می‎رسند.

اگر بیمار جز یکی از دسته‌های زیر باشد، احتمال بروز حالت تهوع بعد از عمل بینی (به علت استفاده از داروهای بیهوشی) برای او بیشتر است:

• افراد مبتلا به چاقی شدید و مفرط
• افراد مسن با سن بیشتر از ۵۰ سال

  • دومین علت رایجی که در ایجاد عارضه، حالت تهوع بعد از عمل بیهوشی، مؤثر بوده، کاهش سطح آب بدن و یا به عبارت بهتر، کم آب شدن بدن است. کاهش میزان آب مصرفی در کنار کمتر شدن حرکات معده (تحت تأثیر استفاده از داروهای بیهوشی) احتمال وقوع چنین عارضه‌ای را تشدید می‌کنند؛ بنابراین لازم است با هوشیاری بهتری در اجرای رژیم غذایی سالم، استفاده از آب کافی در کنار قرص‌ها و همچنین قرص‌ها را با معده خالی نخوردن کوشا باشید.

راهکارهایی برای پیشگیری از تهوع بعد از عمل بینی

در ادامه به تعدادی از بایدها و نبایدهایی که لازم است قبل و بعد از عمل بینی به آن‌ها توجه داشته باشید تا به این وسیله احتمال بروز عوارض بعد از عمل را به حداقل مقدار ممکن برسانید، اشاره شده است:

– به‌اندازه کافی استراحت کنید چراکه این مسئله می‌تواند تا حد بسیار زیادی در کاهش احتمال ایجاد عارضه حالت تهوع بعد از عمل بینی، مؤثر واقع شود.
– رژیم غذایی تعریف شده توسط جراح خود را جدی بگیرید چراکه اثر تغذیه بر افزایش احتمال بروز چنین عارضه‌هایی بعد از عمل، انکار نشدنی است.
– تا چندین هفته بعد از انجام عمل، از حمام کردن با آب گرم به شدت پرهیز کنید. استحمام با آب گرم در میزان تورم بینی بعد از عمل بینی و همچنین کبودی آن بسیار موثر است.
– استفاده از چسب بعد از عمل بینی را فراموش نکنید. این کار سوای از اثری که در کاهش احتمال برزو چنین عوارضی دارد به کاهش تورم بینی نیز کمک می‌کند.
– تا حد امکان تلاش کنید که از بیش از حد تغییر دادن حالت چهره خود (انجام کارهایی همچون خندیدن یا حرف زدن) پرهیز کنید.
– بعد از عمل بینی لازم است از دست‌کاری کردن بینی خودتان و ماساژ دادن آن دوری کنید.

در نهایت نیز ذکر این نکته بدیهی که لازم است از بینی خود در مقابل هرگونه ضربه‌ای محافظت کنید، مهم است.

 

مشکلات جراحی بینی

 

درمان حالت تهوع بعد از جراحی بینی

برای درمان حالت تهوع بعد از عمل بینی، شما می‌توانید (ضمن مشورت با جراح خود) از یک پد کوچک به نام پد اسکوپولامین استفاده کنید. استفاده از این پد هم کار بسیار آسانی است و هم کافی است که بعد از عمل بینی آن را بر روی قسمت پشتی گوش خود بچسبانید.

لازم به ذکر است که امروزه، در داروخانه‌ها اقلام دارویی جهت درمان حالت تهوع بعد از عمل بینی وجود دارد که شما می‌توانید از طریق مشورت با پزشک خود برای خرید آن‌ها در دوز پیشنهادی توسط ایشان، اقدامات لازم را انجام دهید.

در دنیای طب سنتی نیز استفاده از موادی همچون زنجبیل با هدف کاهش حالت تهوع بسیار رایج است. از این رو شما می‌توانید با استفاده از ترکیب آب جوش، زنجبیل و همچنین مقداری آب لیموی ترجیحا تازه، نوشیدنی گرم خوبی را با هدف کاهش حالت تهوع بعد از عمل بینی، نوش جان کنید.

خطرات تهوع بعد از عمل بینی و تاثیر آن بر نتیجه جراحی

خبر خوش اینکه تهوع بعد از عمل جراحی بینی (که به صورت نرمال حداکثر تا ۱۴ روز ادامه دارد) هیچ‌گونه تاثیر مخربی بر روی نتیجه عمل بینی شما نخواهد داشت. ممکن است بعد از خواندن مطلب مذکور برای شما این سوال ایجاد شود که حالت تهوع چند روز بعد از عمل بینی طبیعی و نرمال است؟

در پاسخ باید گفت که حالت تهوع تا ۲ هفته بعد از عمل بینی طبیعی است اما اگر از این حد مشخص بیشتر شود لازم است به پزشک خود مراجعه کنید.

سخن پایانی

حالت تهوع بعد از عمل بینی یکی از عوارض رایج بعد از این عمل جراحی است. عارضه‌ای که بنابر دلایل مختلفی همچون کم آبی بدن و یا استفاده از مواد بی‌هوش کننده ایجاد می‌شود. همان‌طور که گفته شد بروز چنین عارضه‌ای تا حداکثر ۱۴ روز بعد از عمل، کاملاً طبیعی و نرمال است، هرچند که می‌توان احتمال آن را با توجه به نکات مراقبتی بعد و یا قبل از عمل کاهش داد. گرچه با توجه به پیشرفت عمل پزشکی و ظهور داروهای ضد استفراغ می‌توان گفت که جای کوچک‌ترین نگرانی برای این مسئله وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed