صفر تا صد مراقبت‌های قبل و بعد از لیپوماتیک

  1. خانه
  2. بلاگ
  3. صفر تا صد مراقبت‌های قبل و بعد از لیپوماتیک
مراقبت بعد از لیپوماتیک


در سال‌های گذشته راه‌ و روش‌های زیادی برای رسیدن به تناسب اندام و لاغری وجود نداشت، اما امروزه بنابر اطلاعاتی که در مقاله لاغری موضعی خدمت شما عزیزان ارائه کردیم، بیش از ده‌ها روش برای لاغری وجود دارد که معتبرترین روش، بنابر نتایج حاصله و اظهارات ارائه شده توسط FDA، لیپوماتیک است. البته نتایج نهایی در خود لیپوماتیک هم به موارد مختلفی بستگی دارد که بعد از انتخاب پزشک و مرکز معتبر، مراقبت‌ های بعد از لیپوماتیک هم به عنوان یکی از شروط تاثیرگذار در رسیدن به نتیجه ایده‌آل به حساب می‌آید. همراه ما باشید تا در زمانی کمتر از 10 دقیقه به بررسی مراقبت های بعد از لیپوماتیک بپردازیم.


لیپوماتیک یکی از روش‌های نوین لاغری است که به نسبت سطح درگیری و نتیجه حاصله، عوارض کمتری را برای بیمار دربر دارد؛ البته که نباید از اهمیت مراقبت‌ بعد از لیپوماتیک در رسیدن به نتیجه ایده‌آل چشم پوشی کرد. نه صرفا لیپوماتیک، هر عملی که انجام می‌دهید دورانی با عنوان دوران نقاهت دارد که باید به آن توجه ویژه داشته باشید. این دوران که بهتر است آن را عوارض بعد از لیپوماتیک بنامیم و ممکن است شما را درگیر خود کند، ارتباط مستقیمی با مراقبت‌های بعد از لیپوماتیک دارد.

مراقبت های بعد از عمل لیپوماتیک


امروز قصد داریم تا کمی متفاوت‌تر به این موضوع بپردازیم. شاید عجیب باشد ولی شما برای تجربه عمل بهتر، لازم دارید تا علاوه‌بر مراقبت های بعد از عمل، مراقبت‌ها و نکاتی را قبل از عمل هم رعایت کنید تا احتمال بروز عوارض کمتری شما را تهدید کند.


مراقبت های قبل از عمل لیپوماتیک


اولین و شاید مهم‌ترین نکته‌ای که لازم است به آن توجه ویژه داشته باشید، داشتن یک همراه در روز عمل است تا علاوه‌بر همراهی، توصیه‌های پزشک را به شما منتقل کند. اما اگر بخواهیم به نکاتی که چند روز قبل از عمل باید به آن‌ها توجه کنید، اشاره ویژه داشته باشیم؛ می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • حداقل تا 48 ساعت قبل از عمل لیپوماتیک، دور استعمال دخانیات را خط بکشید، زیرا می‌تواند در افزایش درد بعد از لیپوماتیک تاثیرگذار باشد.
  • از دیگر مراقبت‌هایی که قبل از عمل باید به آن توجه ویژه داشته باشید، عدم مصرف قرص‌های ضد التهاب و انعقاد است که می‌تواند در جلوگیری از خونریزی بعد از عمل نقش کلیدی داشته باشد.
  • با مشورت پزشک، حداقل دو روز قبل از عمل رژیم غذایی خود را تغییر دهید و از غذاهای سبک استفاده کنید.
  • یکی از نکاتی که براساس تجربه چندین ساله لازم است به شما توصیه کنیم،پوشیدن لباس‌های گشاد و آزاد در روز عمل است. زیرا تا چند ساعت ابتدایی نباید به زخم‌های ایجاد شده فشار خاصی وارد شود.


چگونگی انجام عمل لیپوماتیک


قبل از پرداختن به نکات مهم مراقبت بعد از لیپوماتیک، لازم است مروری گذری به چگونگی انجام لیپوماتیک داشته باشیم. لیپوماتیک که به گونه‌ای روش تکامل یافته لیپوساکشن به حساب می‌آید، از جمله عمل‌های تهاجمی برای رسیدن به اندام و وزن ایده‌‌آل است. از جمله نکات بسیار مهم در خصوص لیپوماتیک می‌توانیم به عدم نیاز به بی‌هوشی اشاره کنیم. البته گاهی با توجه به شرایط مانند ترس بیش از حد بیمار از فرایند عمل یا وسعت اندام درگیر، پزشک بی‌هوشی را برای بیمار تجویز می‌کند.


بعد از سن بلوغ، بافت رشد و تکثیر سلول‌های چربی متوقف می‌شود و از این سن به بعد افزایش چربی در بدن صرفا با افزایش اندازه سلول‌های چربی همراه است، به همین دلیل لاغر شدن بعد از بلوغ به نسبت قبل از بلوغ سخت‌تر است و به همین ترتیب چاق شدن بعد از بلوغ به نسبت قبل از بلوغ راحت‌تر است.


نکته مهم و کاربردی

از چربی حاصل شده از لیپوماتیک می‌توان در روش تزریق چربی استفاده کرد. البته که لازم است تا قبل از تزریق؛ چربی خارج شده به‌وسیله سانتریفیوژ خالص‌سازی شود.


زمانی که به جای تعداد سلول‌های چربی اندازه هر کدام از آن‌ها رشد کند، باید بدانیم که دیگر ورزش‌های سبک یا رژیم‌های غذایی معمولی نمی‌تواند تاثیر شگرفی در کاهش وزن شما داشته باشد. در این شرایط لازم است که با استفاده از روش‌هایی مانند لیپوماتیک به جنگ چاقی و عدم تناسب اندام بروید. اما یک نکته مهم که باید به آن اشاره کنیم برگشت‌پذیر بودن لیپوماتیک است که در مقاله آیا لیپوماتیک برگشت پذیر است؛ حسابی در مورد آن توضیح دادیم.

مراقبت بعد از لیپوماتیک


اما فرایند لیپوماتیک به گونه‌ای است که در آن متخصص به وسیله یک میله نی مانند (کانولا) و دستگاه مکش اقدام به خروج چربی‌های موجود در بدن می‌کند. شاید تصور کنید که این روش همان متد لاغری لیپوساکشن باشد ولی در حقیقت این‌طور نیست. تفاوت عمده‎ای که در مورد لیپوماتیک باید به آن اشاره کنیم، قابلیت ارتعاشی کانولا در بدن است، این خصوصیت باعث می‌شود تا تامسنت که همان ماده بی‌حسی است؛ در محل درمان با سرعت بیشتری پخش شود که سرآمد آن احساس درد کمتر است.
البته نکته مهم دیگری که در خصوص لیپوماتیک باید به آن توجه کنیم؛ شکل کانولا و نحوه اثرگذاری آن است که سبب تبدیل چربی به مایع می‌شود. خب بدیهی است که اگر چربی زیر پوستی بدن به مایع تبدیل شود؛ خروج آن با درد و دردسر کمتری همراه خواهد بود. به همین دلیل اگر بخواهیم در میان سایر روش‌های مناسب برای لاغری، بهترین روش‌ها را رتبه بندی کنیم، بدون شک لیپوماتیک از جمله روش‌هایی است که می‌توانیم به آن لقب بهترین را بدهیم.



مروری بر مطالب گذشته


لیپوماتیک از جمله روش‌های اثربخش و پرطرفدار برای رسیدن به فرم ایده‌آل بدنی است.
در لیپوماتیک از کانولا با قابلیت ارتعاش فراوان استفاده می‌شود تا علاوه‌بر اثربخشی بهتر، باعث پخش ماده بی‌حسی در بدن شود.
بهترین نتیجه نهایی به مواردی همچون انتخاب بهترین کلینیک لیپوماتیک و مراقبت بعد از لیپوماتیک بستگی دارد.

مراقبت‌های بعد از لیپوماتیک


اما برویم سر موضوع اصلی یعنی مراقبت‌های بعد از لیپوماتیک، زمانی که شما عمل لپوماتیک انجام می‌دهید تا چند ساعت اول به دلیل اثربخشی ماده بی‌حسی درد آنچنانی را متوجه نمی‌شود، اما بعد از گذشت چند ساعت اندکی درد در محل انجام عمل حس خواهید کرد. اما نکاتی که باید به عنوان مراقبت بعد از عمل به آن توجه کنید؛ به شرح زیر است:


بعد از انجام عمل استراحت کنید


خب بدیهی است که شما برای استراحت نیاز به مرخصی دارید؛ میزان مرخصی شما بعد از انجام عمل به موارد مختلفی ارتباط دارد که می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • محل انجام عمل، یعنی هر چه که محل انجام عمل وسیع‌تر باشد (مانند شکم، باسن یا پهلو) شما به مدت زمان بیشتری برای مراقبت نیاز دارید.
  • شرایط کلی بدن شما، یعنی مدت زمانی که بدن شما برای رسیدن به بهبودی نیاز دارد.
  • نوع و فشار کار شما از دیگر موارد تاثیرگذار در مدت زمان رسیدن به نتیجه ایده‌آل است. مثلا اگر شرایط کاری شما به گونه‌ای است که باید مدت زمان زیادی را به حالت نشسته سپری کنید، لازم است که تا رسیدن به شرایط ایده‌آل کمی صبر کنید.


هوای محل زخم‌های خود را داشته باشید


اما یکی از دیگر موارد مهم در مراقبت بعد از لیپوماتیک، مراقبت و رسیدگی محل زخم است. در حالت عادی شما بین 2 الی 5 روز شاهد ترشح خونابه خواهید بود که این موضوع تا حدودی طبیعی است. خروج خونابه به غیر از کثیفی احتمالی لباس و محل خواب، دردسر دیگری را برای شما به همراه نخواهد داشت؛ اما اگر محل زخم‌ها بسته شود و هنوز مقداری خونابه در بدن وجود داشته باشد، درد و تورم سرآمد آن خواهد بود. به همین دلیل لازم است که حتما در حمام با ایجاد فشار به سمت پایین، باعث خروج خونابه‌ها شوید.
نکته: در هر شرایطی لازم است که محل استراحت خود را عایق کنید، زیرا در هنگام خواب تا چند روز ابتدایی امکان ترشح خونابه وجود دارد، فقط کافیست که زیر تشک خود یک لایه ملحفه قرار دهید.


فعالیت‌هایی مانند پیاده‌رویی را جدی بگیرید


از جمله مراقبت های بعد از لیپوماتیک که باید به آن توجه ویژه داشته باشید، ورزش و تحرک هایی از جنس پیاده‌رویی است، از این جهت به شما پیاده‌رویی را توصیه می‌کنیم؛ زیرا باعث برقراری جریان خون یکسان در بدن می‌شود و همین موضوع کافیست تا مانع از لخته شدن خون شود. البته باید به یاد داشته باشید که ورزش‌های سنگین با توجه به ایجاد جریان خون متمرکز می‌تواند آسیب‌های جزئی را برای شما به همراه داشته باشد. به همین دلیل لازم است که حداقل تا پنج روز ابتدایی سمت ورزش‌های سنگین نروید.

مراقبت های بعد از لیپوماتیک


احساس درد و مصرف مسکن


از دیگر مراقبت‌ های بعد از عمل لیپوماتیک که باید به آن توجه ویژه داشته باشید، استفاده از مسکن‌های تجویز شده از جانب پزشک است. همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم؛ تا چند ساعت بعد از عمل لیپوماتیک به دلیل اثربخشی ماده بی‌حسی شما درد آن‌چنانی را حس نمی‌کنید؛ اما بعد از گذشت چند ساعت به مدت دو هفته دردی نمایی حس خواهید کرد که چاره آن مصرف مسکن‌های تجویز شده از پزشک است. گاهی ممکن است که پزشک برای شما مسکن تجویز نکند، در این شرایط اگر درد به سراغ شما آمد؛ استفاده از قرص‌های مسکن همچون استامینوفن بلامانع است.



نکته که باید به یاد داشته باشید

گاهی ممکن است که با توجه به میزان درگیری و جراحت ایجاد شده، پزشک برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز کند. نکته مهمی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید؛ مصرف منظم و متداول آنتی‌بیوتیک‌ها است. البته گاهی هم ممکن است که پزشک با توجه به کوچک بودن محل جراحت برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز نکند.


استفاده از لباس‌های جذب یا به اصطلاح لباس فشرده‌سازی


یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از لیپوماتیک که لازم است به آن توجه ویژه ای داشته باشید، استفاده از لباس‌‌های فشرده سازی است. معمولا پزشکان بعد از عمل لیپوماتیک استفاده مداوم تا مدت مشخص از لباس‌های فشرده‌سازی را تجویز می‌کنند؛ استفاده از این لباس‌ها سبب جلوگیری از ناهمواری و خونریزی می‌شود. برای تهیه لباس فشرده سازی نگران نباشید، معمولا این مدل لباس را می‌توانید از مراکز لیپوماتیک و داروخانه‌های معتبر تهیه کنید.


نکته مهم که باید به یاد داشته باشید


تغذیه بعد از لیپوماتیک از دیگر موارد مهم و حیاطی در مراقبت های بعد از لیپوماتیک است. البته به دلیل وجود نکات بسیار در این زمینه لازم دیدیم تا اطلاعات کاربردی در این زمینه را در مقاله‌ای دیگر خدمت شما ارائه دهیم.


علائمی که در صورت مشاهده باید به پزشک مراجعه کنید

  • افزایش کبودی و تورم بیش از حد
  • صعودی بودن شدت درد تا یک هفته پس از انجام عمل
  • سردرد، تهوع یا استفراغ بی‌وقفه
  • تب ممتد که با مصرف استامینوفن اندکی کاهش می‌یابد.
  • تشرح ماده زرد یا سبز رنگ که بوی نامطبوع دارد و نشانه عفونت است
  • بی ‌حسی موضعی
  • در صورت بروز هر کدام از موارد بالا لازم است که پزشک خود را مطلع کنید.


مرور کلی بر مقاله

نه تنها برای افزایش سرعت بهبود، بلکه برای ارائه بهترین نتیجه نهایی لازم است تا مراقبت های بعد از لیپوماتیک را جدی بگیرید.
از مراقبت‌های فردی و مراقبت فردی از شما از جمله موارد مهم در مراقبت بعد از عمل لیپوماتیک به حساب می‌آید.
در کل باید چند روزی را صبوری کنید تا بعد از گذر از این دوران، به فرم ایده‌آلی که همیشه آرزو آن را داشتید؛ برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed