ورم بینی بعد از عمل + علل و راه‌کارهای درمان

  1. خانه
  2. بلاگ
  3. ورم بینی بعد از عمل + علل و راه‌کارهای درمان
ورم بعد از عمل بینی

ورم بینی بعد از عمل، یکی از عوارض رایج و طبیعی جراحی زیبایی بینی است. این تورم ممکن است به صورت‌های مختلفی همچون تورم یک‌طرفه، تورم پره، تورم تیغه و نیز ورم نوک بینی خود را نشان دهد. چیزی حدود 60 الی 70 درصد ورم ایجاد شده، بلافاصله 2 ماه بعد از جراحی به صورت کامل از بین می‌رود. بعد از گذشت یک سال نیز توقع بر آن است که 80 الی 90 درصد ورم از بین رفته باشد. در نهایت، پنج سال وقت لازم است تا ورم بینی به صورت کامل از بین رود و نتیجه واقعی عمل در واقع بعد از گذشت این مدت زمان، قابل مشاهده است.

در این مقاله قصد داریم با شما به بررسی التهاب بینی بعد از عمل، از جنبه‌های مختلف بپردازیم. بنابراین اگر قصد انجام عمل جراحی بینی را در آینده نزدیک دارید و مسئله ” تورم بعد از جراحی بینی” به یک دغدغه و نگرانی بسیار مهم برای شما تبدیل شده است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

علت اصلی ورم بینی بعد از جراحی

در این قسمت قصد داریم با شما درباره سه دلیل اصلی ورم بینی بعد از عمل صحبت کنیم.

واکنش طبیعی سیستم دفاعی بدن

بعد از عمل جراحی بینی، به واسطه برش‌ها و زخم‌های ایجاد شده بر روی بینی، سیستم ایمنی بدن تحریک می‌شود. تحریک این سیستم، منجر به ایجاد واکنش‌هایی در راستای بهبود این زخم‌ها و برش‌ها می‌شود. ورم بینی بعد از جراحی نیز یکی از رایج‌ترین عوارض این واکنش‌هاست.

واکنش بدن به تغییر ناگهانی سایز و شکل بینی

بدن در پاسخ به این تغییرات ناگهانی ایجاد شده در بینی، واکنش‌های متعددی از خود نشان می‌دهد و یکی از این واکنش‌ها، التهاب بینی است.

فیبروز پوست

تسلط پایین جراح در ایجاد فیبروز پوست (ایجاد گوشت اضافه) بینی، نقش اول را دارد. اگرچه عوامل دیگری همچون بیماری‌های پیش زمینه‌ای در ایجاد شدن آن، بی تاثیر نیستند.

تفاوت انواع ورم بینی بعد از عمل

از نظر پزشکان، ورم بینی بعد از عمل به سه حالت مختلف خود را نشان می‌دهد.

• ورم فیبروز کردن

بروز این ورم که در اصطلاح عامیانه به عنوان گوشت اضافه درآوردن شناخته می‌شود، یکی از عوارض خطرناکی است که می‌تواند برای فرد ایجاد شود. ورم فیبروز به این دلیل که ممکن است همیشه برای فرد باقی بماند، جز دسته عوارض خطرناک جراحی بینی به شمار می‌رود. مهم‌ترین مسئله موثر در ایجاد چنین ورمی، تسلط پزشک در بحث جراحی است. از این رو لازم است که در موضوع انتخاب کلینیک و جراح، بسیار محتاطانه پیش رفت.

تورم بعد از جراحی بینی

• ورم کاذب

ورم کاذب، در واقع واکنش بدن به تغییر ناگهانی سایز و حالت بینی است. در این نوع از التهاب بینی بعد از عمل جراحی، مدت زمان بیشتری لازم است که فرد به بهبودی کامل دست پیدا کند.

• ورم پوست

این نوع ورم و التهاب بینی در واقع ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن به برش‌ها و زخم‌های ایجاد شده بر روی بینی است.

روش‌های موثر برای کاهش تورم بلافاصله بعد از عمل

در ادامه قصد داریم به روش‌های موثری که می‌توان بلافاصله بعد از عمل جراحی بینی برای از بین بردن ورم و التهاب ناشی از عمل از آن‌ها استفاده کرد، بپردازیم.

استفاده از کمپرس یخ

استفاده از کمپرس یخ برای از بین بردن تورم، التهاب و نیز درد ایجاد شده در قسمت‌های مختلفی همچون نواحی اطراف بینی، اطراف چشم، گونه‌ها و لب بالا توصیه می‌شود. استفاده این روش می‌تواند تا 7 الی 10 روز بعد از عمل ادامه پیدا کند. برای این کار شما می‌توانید از بسته‌های یخ‌زده نخودفرنگی و دیگر سبزیجات (به علت قرارگیری آسان بر روی بینی) استفاده کنید. این مسئله نکته بسیار مهمی در بحث کنترل و کاهش ورم ناشی از عمل بینی است.

خودداری از دوش آب گرم

پزشک بعد از پایان جراحی بینی اقدام به قرار دادن پانسمان و نوعی قالب پلاستیکی به نام اسپیلنت بر روی بینی بیمار می‌کند. از این رو بیمار لازم است از انجام هرگونه عملی که منجر به خراب شدن پانسمان می‌شود، دوری کند. دوش گرفتن نمونه‌ای از این کارهاست که سبب خیس شدن گچ و در نتیجه خراب شدن پانسمان می‌شود. به همین علت به بیمار توصیه می‌شود بعد از عمل، بین 7 الی 10 روز از دوش گرفتن، خودداری کند.

نحوه درست خوابیدن

شاید یکی از سخت‌ترین مراحل در عمل جراحی بینی، نحوه درست خوابیدن بعد از این عمل باشد. چراکه بهترین حالت خوابیدن برای این فرد، حالت نشسته است. علت آن هم بسیار واضح است! همه افراد به هنگام خوابیدن، کنترلی بر روی قسمت‌های مختلف بدن خود و به صورت خاص بینی‌شان ندارد. اگر برایتان سوال است چه ارتباطی بین این مسئله و جراحی بینی وجود دارد آنچه در ادامه به آن اشاره شده است را با دقت مطالعه کنید!

“بینی فرد، بعد از عمل جراحی بسیار ضعیف و حساس است و به همین خاطر، مراقبت از آن در مقابل آسیب‌هایی که ممکن است اتفاقی به آن وارد شوند، امر بسیار ضروری است.” بنابر آنچه گفته شد، چگونه خوابیدن از آن دسته موضوعاتی است که دست کم گرفتن آن می‌تواند منجر به ایجاد خطرات بسیار زیادی برای شما شود.

استفاده از چسب بینی به شیوه درست

پیش از پرداختن به شیوه درست چسب زدن، لازم است بدانید استفاده از چسب در کاهش التهاب بینی و خوش‌فرم شدن آن، بسیار موثر است. برای استفاده درست از چسب، مراحل زیر را به خاطر نگه دارید.

شستشوی کامل پوست صورت (به ویژه بینی و گونه‌ها)

بعد از خشک شدن کامل پوست، اقدام به چسباندن یک عدد چسب به صورت U شکل بر روی قسمت زیرین بینی خود کنید. در این مرحله لازم است که حواستان به سوراخ‌های بینی‌تان باشد تا سدی در مقابل نفس کشیدنتان ایجاد نشود. چسبU شکل مانع بسیار خوبی در مقابل افتادگی بینی است.

در نهایت نیز از سه عدد چسب 3 الی 5 سانتی‌متری استفاده کنید و آن‌ها را به صورت عرضی بر روی بینی خود قرار دهید و در ادامه، دست خود را به آرامی هرچه تمام‎‌تر بر روی این چسب‌ها مالش دهید. این کار به تثبیت بیشتر چسب بر روی بینی به شما کمک می‌کند.

راه‌کارهایی برای رفع تورم طولانی مدت بینی

در ادامه به دو مورد از رایج‌ترین روش‌هایی که برای رفع تورم طولانی‌ مدت بینی استفاده می‌شود، اشاره شده است:

• تزریق کورتون به بینی

اگر به دنبال قرص برای کاهش ورم بینی بعد از عمل هستید و یا هر روش درمانی که بتوانید به راحتی این التهاب را پشت سر بگذارید، استفاده از کورتون یکی از روش‌های رایجی است که برای درمان ورم بینی بعد از عمل از آن استفاده می‌شود. این روش، جدا از تاثیراتی که در بحث رفع تورم و التهاب بینی دارد، مانع بسیار خوبی نیز در مقابل ایجاد اسکار است. ایجاد اسکار بعد از عمل جراحی بینی به ویژه در افرادی که بینی گوشتی دارند، اتفاقی رایج است.

• رژیم غذایی برای کاهش ورم بینی بعد از عمل

اگر برایتان سوال است که برای کاهش ورم بینی بعد از عمل چه بخوریم؟ باید گفت که آناناس و آب کرفس، نمونه‌ای از این دسته خوراکی‌هایی هستند که شما می‌توانید برای کاهش تورم بینی‌تان از آن‌ها استفاده کنید. لازم به ذکر است که مصرف نمک و به صورت کلی غذاهای شور یکی از موضوعاتی است که باعث شدت یافتن ورم ناشی از عمل بینی می شود. علت آن هم حضور سدیم در ترکیبات شیمیایی نمک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed