آیا عوارض عمل بلفاروپلاستی به قدری است که ریسک تلقی شود؟

  1. خانه
  2. بلاگ
  3. آیا عوارض عمل بلفاروپلاستی به قدری است که ریسک تلقی شود؟
هر آنچه از عوارض بلفاروپلاستی باید بدانید

دیدن اولین تار مو سپید شاید یکی از نشانه‌های بالارفتن سن و تجربه باشد، اما اولین نشانه نیست! یکی از اولین نشانه‌های پیری که شاید اگر زودتر به آن توجه شود، می‌تواند از بروز چهره‌ای شکسته شده جلوگیری کند، بدون شک پیری پوست اطراف چشم است. چشم و اطراف آن یکی از اندام‌هایی است که در کمترین زمان ممکن می‌تواند به‌قدری تحت تاثیر قرار بگیرد که چهره‌ را بسیار شکسته نشان دهد. بلفاروپلاستی از تاثیرگذارترین عمل‌هایی است که به وسیله آن می‌توانید مانع پیری زودرس چهره خود شوید. البته حق را به شما می‌دهیم که هنوز برای تصمیم کمی مردد باشید و این موضوع طبیعی است، زیرا موضوع بحث، چشمی است که وظیفه بینایی شما را برعهده دارد؛ به همین دلیل لازم دیدیم تا امروز به طور کاملا صادقانه در مورد عوارض عمل بلفاروپلاستی سخن بگوییم.

عوارض بلفاروپلاستی تا چه حد آزار دهنده است

شاید در بالا کمی یک‌طرفه در مورد این موضوع صحبت کردیم که بلفاروپلاستی صرفا برای افراد سن بالا مناسب است، اما اگر بخواهیم براساس تجربه و مراجعه کنندگان کلینیک نیل سخن بگوییم، می‌توانیم به دوقشر متفاوت اشاره کنیم: ابتدا مراجعه کنندگانی که به دلیل بالارفتن سن دچار افتادگی شدند و تاثیر مستقیم بر چهره و جذابیت آن‌ها گذاشته است؛ اما دسته دیگر از مراجعه کنندگان، آقایان و بانوان جوانی هستند که به دلایل مختلفی همچون تاثیرات ارثی و … به طور مادرزاد مبتلا به افتادگی چشم شدند و از این طریق به دنبال دست‌یافتن به جذابیت بیشتر هستند.

نکات مهم در از بین بردن جای بخیه عمل پلک

آیا عمل بلفاروپلاستی خطرناک است؟

چقدر از عوارض بلفاروپلاستی پلک بالا و پلک پایین می دانید؟ بلفاروپلاستی یکی از عمل‌های زیبایی تاثیرگذار در بدست آوردن جذابیت چندین برابری چهره است و همین موضوع باعث شده تا افراد زیادی به فکر انجام این عمل باشند، اما این موضوع کاملا طبیعی است که به دلیل حساسیت‌های احتمالی این عمل و این موضوع که کوچک‌ترین اشتباه پزشک شاید تاثیری در بینایی شما داشته باشد، باعث شده تا قبل از انجام عمل زیبایی دوستانی که تمایل به انجام این عمل دارند، تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه داشته باشند تا در صورت کسب اعتماد، اقدام به عمل زیبایی بلفاروپلاستی نمایند.

هدف بلفاروپلاستی

البته یک دسته دیگر از افرادی که به دنبال عوارض عمل پف چشم و افتادگی پلک هستند، می‌توانیم به آن دسته از دوستان اشاره کنیم که عمل بلفاروپلاستی را انجام داده‌اند ولی به دلایل مختلف مانند استرس و حساسیت بیش از حد، روزانه چندین‌بار این موضوع را سرچ می‌کنند تا مطمئن شوند کوچک‌ترین تغییراتی که بعد از عمل می‌تواند رخ دهد، تا چه حد می‌تواند خطرناک باشد.

عمل بلفاروپلاستی چیست؟

عمل زیبایی بلفاروپلاستی که به دوصورت بلفاروپلاستی بالا و پایین وجود دارد، می‌تواند به بهبود چهره و افزایش جذابیت به واسطه رفع افتادگی پلک، رفع چین و چروک پلک و زیر چشم و همچنین رفع پف پلک جذابیت را به چهره شما بازگرداند. سرآمد پیری چشم که در ابتدا مقاله به آن اشاره کردیم، می‌تواند جمع شدگی چشم و افتادگی پلک بالایی و پایینی را به همراه داشته باشد که به‌واسطه عمل بلفاروپلاستی رفع می‌شود.

عمل پلک بالا یا عمل افتادگی پلک

در پلک بالا به دلیل افتادگی پلک علاوه‌بر تاثیر بسیار زیاد بر کاهش جذابیت چهره‌، می‌تواند در کاهش وسعت بینایی فرد هم تاثیرگذار باشد و چهره را خسته نشان دهد که در این حالت پزشک با ایجاد یک شیار به واسطه لیزر در قست پلک بالایی، این افتادگی را برطرف می‌کند.

عمل پلک پایین یا عمل پف چشم

در این نوع از عمل بلفاروپلاستی هم بافت چربی که در پلک پایینی باعث پف چشم شده به همان روش، یعنی برش با لیزر رفع می‌شود. پف چشم یا همان ورم پلک پایینی تاثیر زیادی در کاهش جذابیت فرد دارد.


موروری بر مطالبی که گذشت

چکیده نکات

عمل بلفاروپلاستی یک عمل سرپایی و در حدود دوساعته است که می‌تواند تاثیر زیادی در چهره شما بگذارد.
این عمل با ایجاد شیار در پلک ایجاد می‌شود و مدت نقاهت نسبتا کوتاهی دارد.
عمل بلفاروپلاستی در دو پلک بالا و پایین انجام می‌شود، به بلفاروپلاستی بالا عمل افتادگی چشم و به عمل بلفاروپلاستی پایین، عمل پف چشم گویند.

عوارض عمل بلفاروپلاستی

نه تنها عمل بلفاروپلاستی، بلکه تمامی عمل‌های زیبایی می‌تواند در صورتی که مواردی همچون عدم تخصص پزشک، عدم اعتماد به یک مرکز معتبر و عدم رعایت نکات مراقبت بعد از بلفاروپلاستی، عوارضی را برای شما به همراه داشته باشد. عموما تمامی عمل‌های زیبایی نیز عوارض موقت که در هر شرایطی پدیدار می‌شوند و عوارض احتمالی که مرتبط با عدم رعایت نکاتی است که به آن اشاره کردیم را برای شما به همراه دارد. در ابتدا معایب عمل بلفاروپلاستی که به صورت خفیف و موقتی را برای شما به همراه خواهد داشت، بررسی می‌کنیم و سپس به بررسی عوارض نادر ولی محتمل که به عدم تخصص پزشک یا عدم مراقبت شما بازمی‌گردد را بررسی می‌کنیم، پس در حدود 6 دقیقه همراه ما باشید تا به صورت کامل این موارد را بررسی کنیم.

پیچیدگی های بلفاروپلاستی

عوارض محتمل و خفیف عمل پف چشم و افتادگی پلک

تورم و کبودی موقت در اطراف چشم

از محتمل‌ترین عوارض احتمالی که می‌تواند در چند روز ابتدایی برای شما نگران کننده باشد،بدون شک همین تورم و کبودی ساده است، این تورم گاهی به حدی می‌رسد که باز و بسته کردن چشم را می‌تواند برای شما با مشکلاتی روبه رو کند، البته که به‌صورت کاملا موقتی است و بعد از چند روز این تورم به طور کامل محو می‌شود. پیشنهاد ما به شما همراه عزیز کلینیک نیل، براساس تجربیات بدست آمده؛ کمپرسور یخ است که می‌تواند اولین گزینه و مناسب‌ترین گزینه باشد. اما برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم به مقاله کاربردی از بین بردن ورم بعد از عمل پلک مراجعه کنید. فقط نکته مهمی که باید به آن توجه کنید پایداری این شرایط است. اگر این موضوع، یعنی ورم بعد از عمل پلک در طی 10 روز متوقف نشد، می‌بایست حتما پزشک متخصص خود را در جریان بگذارید.


نکته مهم که باید به آن توجه داشته باشید

گاهی ممکن است که این میزان تورم تا محدوده گونه و پیشانی بالا فراگیرشود؛ بروز این مشکل شاید در نگاه اول منجر‌به ترس در وجود شما شود، ولی عموما این مشکل بیش از 90% مواقع موقتی است و با گذشت زمان به‌طور کامل محو می‌شود.

بروز جوش‌های سفید ریز در اطراف چشم و محل بخیه

یکی دیگر از عوارض بلفاروپلاستی که به صورت موقتی می‌تواند رخ دهد، نمایان شدن جوش‌های سفید است. این عارضه همان‌طور که گفتیم موقتی است و برای رفع آن کافیست تا به توصیه‌های پزشک توجه ویژه نمایید. عموما پزشک متخصص بعد از انجام این عمل برای شما پمادی را تجویز می‌کند که برای رفع این عارضه باید در حدود یک هفته تا 10 روز آن را مصرف کنید.

احساس درد از عوارض طبیعی جراحی پلک

از دیگر عوارض‌های شایع که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، احساس درد است. احساس درد به واسطه برش پلک چشم و این موضوع که پلک بافتی نازک دارد، تا مدت محدودی می‌تواند آزار دهنده باشد، البته که این میزان درد در شرایطی مثل پلک زدن، عطسه و یا سرفه آزاردهنده است و در حالت عادی درد آن‌چنانی را برای شما به همراه نخواهد داشت. معمولا پزشک متخصص برای گذراندن این دوره از تجویز قرص‌های مسکن استفاده می‌کند.

اشک ریزی و سخت بودن پلک زدن

با توجه به تورم‌های موقت، این موضوع که پلک زدن برای شما کمی سخت باشد، دور از تصور نیست و همین موضوع سبب می‌شود که شما حداقل تا یک هفته اول با مشکل پلک زدن رو‌به رو شوید. اما گاهی تاثیراتی که بعد از عمل پف چشم نمایان می‌شود، می‌تواند سبب بروز سرازیر شدن اشک چشم می‌شود که این موضوع موقتی است، اما گاهی این موضوع می‌تواند مدت زمان بیشتری را به خود اختصاص دهد؛ اگر این موضوع رفع نشد لازم است که حتما با یک پزشک حاذق در این زمینه مشورت کنید.
البته سختن بودن پلک زدن در روز‌های ابتدایی به دلیل احساس درد در ناحیه بخیه‌ها است که می‌تواند کمی برای شما دردناک باشد؛ اما نگران نباشید؛ زیرا با مصرف داروها و مراقبت‌هایی که پزشک برای شما تجویز می‌کند؛ نه تنها این عارضه بلکه تمامی عوارض عمل بلفاروپلاستی قابل تحمل و زودگذر خواهد بود.

خشک بودن چشم‌ها

یکی دیگر از عوارض عمل بلفاروپلاستی که می‌توانیم به آن اشاره داشاته باشیم؛ خشک بودن چشم‌ها است. خشک بودن چشم‌ها یکی از عوارض رایج بعد از عمل بلفاروپسلتی به شمار می‌رود. شما پس از انجام عمل پف چشم به مدت محدودی (در حدود یک الی دو هفته) با این رو‌به رو می‌شوید. البته که در صورت عدم رعایت نکات و مراقبت‌های بعد از بلفاروپلاستی این عارضه ممکن است شدیدتر شود. اشک ریزی که در بالا به آن اشاره کردیم؛ از جمله عادی‌ترین عوارض خشک بودن چشم‌ها به شمار می‌رود.

حساسیت‌ به نور

گاهی ممکن است که بعد از عمل بلفاروپلاستی با مشکلاتی مانند حساسیت به نور مواجه شوید، این عوارض کاملا موقتی است و پیشنهاد می‌شود که تا چند روز ابتدایی در صورت موافقت پزشک از عینک دودی استفاده کنید، همچنین پیشنهاد می‌شود که بیش از چند ساعت به صفحه تلفن همراه خیره نشوید، برای رفع این مشکل لازم است که صرفا تا چند روز خیلی در معرض نور قرار نگیرید.

عوارض بلند مدت عمل بلفاروپلاستی

این عوارض که ارتباط مستقیمی با تخصص پزشک و مراقبت‌های بعد از عمل که برعهده شما هستند، بستگی دارد، به چند مورد زیر خلاصه می‌شوند:

عفونت بعد از عمل بلفاروپلاستی

یکی از موارد مهم که در هر عملی به چشم می‌خورد، عفونت است، البته که اگر عمل جراحی پلک در شرایط استریل انجام شود، چشمان شما رنگ عفونت را که از قضا موقتی هم است، نخواهد دید. اما اگر محل بخیه و قسمت‌های دیگر دچار عفونت شدند، باید به پزشک مراجعه کنید تا با استفاده از قرص‌های مناسب، مانع گسترش عفونت شود.


نکته مهم

عفونت بعد از عمل بلفاروپلاستی موضوع بسیار مهمی است و باید به سرعت این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید، زیرا بحث، بحث بینایی شما است که می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد.

خونریزی از دیگر عوارض نادر عمل بلفاروپلاستی

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید، خونریزی بعد از  عمل بلفاروپلاستی است. در این شرایط شما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با سوزاندن رگ‌ یا تخلیه هماتوم، از بروز صدمات بیشتر جلوگیری کند.

عدم تقارن چشم و نیمه باز ماندن آن

 اگر بافت به مقدار مساوی از هر دو پلک چشم برداشته نشود باعث عدم تقارن و اگر به مقدار بیش از حد برداشته شود باعث ایجاد فرورفتگی یا شیار در پلک ها خواهد شد. در جراحی پلک بالا اگر مقدار زیادی از پوست جدا شود، پلک به طور کامل چشم را نمی‌پوشاند که این اتفاق باعث خشکی چشم، سوزش و دیگر مشکلات چشمی خواهد شد. اگر این مشکل در مدت زمانی در حدود 3 الی 6 ماه به حالت عادی بازنگردد، پزشک عمل مجدد بلفاروپلاستی را برای شما تجویز می‌کند.

تغییر رنگ پوست

یکی دیگر از عوارض عمل بلفاروپلاستی یا پف چشم تغییر رنگ پوست در نواحی بخیه است. این پدیده که بروز آن معمولا به عدم تخصص پزشک و یا واکنش‌های طبیعی بدن ارتباط دارد؛ می‌تواند با توصیه‌های پزشک به مرور زمان از شدت آن کاسته شود. به هرحال لازم به ذکر است که شما برای دوری از چنین عوارضی باید در انخاب پزشک دقت لازم را به کار گیرید.

اسکار داخلی کوچک

فیبروز یا منقبض شدن لایه‌های داخلی زیرپوستی پلک در عمل‌های جداسازی بلفاروپلاستی عمقی‌تر باعث انحراف، محدودیت حرکت و انقباض می‌شود. در صورت خفیف بودن مشکل، ماساژ می‌تواند گزینه مناسبی برای رفع این مشکل باشد؛ اما اگر ماساژ تاثیرگذار نبود، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اسکار داخلی بزرگ

از دیگر عوارض نادر در این خصوص می‌توانیم به اسکار بزرگ اشاره کنیم، در این شرایط پزشک برش‌ها را با فاصله بیشتری ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث کشیده شده چشم شود، در صورت بروز این مشکل حتما با پزشک خود در این خصوص مشورت کنید.


مروری بر مطالب گذشته

عوارض عمل بلفاروپلاستی به دو حالت کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شوند. عوارض کوتاه مدت همان عوارض طبیعی و محتملی هستند که بعد از گذشت چند روز به طور کامل محو می‌شوند؛ اما عوارض بلند مدت که دلیل آن‌ها به عدم تخصص پزشک و یا عدم مراقبت کافی وابسته است و برای رفع آن‌ها مشورت و مراجعه به پزشک از الزامات به شمار می‌رود.


پیشگیری و درمان عوارض بلفاروپلاستی

همان‌طور که در ابتدا مقاله به این موضوع اشاره کردیم؛ مراقبت‌های قبل و بعد از عمل می‌توانند تاثیر چشم‌گیری در کاهش عوارض عمل بلفاروپلاسی داشته باشند. اما موضوع مراقبت‌ها هم به دو بخش اساسی تقسیم می‌شوند که در این قسمت به اقدامات قبل و بعد از عمل بلفاروپلاستی اشاره کردیم.

اقدامات قبل از عمل برای جلوگیری از عوارض بلفاروپلاستی

  • پیشنهاد می‌شود تمام سوالات خود در مورد نحوه عمل و مراقبت‌های بعد از عمل را از پزشک خود جویا شوید تا پس از انجام عمل با مشکل خاصی مواجه نشوید.
  • اگر از بیماری خاصی رنج می‌برید و یا سابقه دست و پنجه نرم کردن با بیماری خاصی را داشتید؛ حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • قبل از بلفاروپلاستی باید مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن، آسپرین، ناپروکسن سدیم و یا سایر داروهایی که باعث افزایش جریان خون می‌شوند را متوقف کنید.
  • از مصرف مشروبات الکلی و هم‌چنین دخانیات به مدت یک هفته قبل از عمل دوری کنید تا با عوارض کم‌تری قبل از عمل مواجه شوید.

اقدامات بعد از عمل برای جلوگیری از عوارض بلفاروپلاستی

  • استراحت کافی و تغذیه مناسب مطابق با توصیه‌های پزشک از جمله موارد تاثیرگذار در بهبود روند درمان است.
  • آنتی بیوتیک‌هایی که پزشک برای شما تجویز می‌کند؛ می‌توانند تاثیر شگرفی در بهبود احوال شما داشته باشند و از عفونت‌های احتمالی جلوگیری کنند.
  • پمادهای مخصوص بخیه از جمله داروهایی است که مصرف آن‌ها به شدت توصیه می‌شود.
  • سعی کنید به هیچ وجه از لنز استفاده نکنید و اگر قصد رفتن به محیط آفتابی را دارید؛ حتما عینک دودی به همراه داشته باشید.

نتیجه‌گیری

عوارض عمل بلفاروپلاستی به دو گونه عوارض محتمل و نادر تقسیم می‌شود.
بروز عوارض بلفاروپلاستی محتمل یا موقت کاملا عادی است، در اما عوارض نادر بستگی به نحوه مراقبت شما و تخصص پزشک دارد.
در کل اگر به یک مرکز معتبر و پزشک متخصص مراجعه کنید، هیچ خطری شما را تهدید نخواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه جراحی افتادگی پلک بالا و پایین می‌توانید با مشاورین ما در تماس باشید.

چه مشکلاتی بعد از جراحی بلفاروپلاستی به وجود می آید؟

خطرات احتمالی جراحی پلک شامل: عفونت، خونریزی، خشکی و حساسیت چشم ها است. همچنین فرد برای بستن چشم ها مشکل دارد و ممکن است مشکلات دیگری را تجربه کند.

چه مدت زمان بعد از بلفاروپلاستی، فرد به زندگی روزمره خود باز می گردد؟

نمی توان زمان دقیقی را اعلام کرد ولی بعد از شش هفته فرد مشکل خاصی نخواهد داشت.

جراحی بلفاروپلاستی باعث کوچک به نظر رسیدن چشم ها می شود؟

سفت کردن پوست اطراف چشم ها باعث بزرگ تر به نظر رسیدن چشم ها نمی شود ولی جراحی پلک افتاده باعث بزرگ تر به نظر رسیدن چشم ها می شود. 

بعد از بلفاروپلاستی چگونه باید خوابید؟

لازم است که تا دو هفته بعد از جراحی، هنگام خوابیدن، سر بالاتر قرار گیرد. پیشنهاد می شود که دو متکا در زیر سر قرار گیرد و یا سر نسبت به بدن زاویه ای 45 درجه داشته باشد. به این ترتیب از غلت خوردن روی صورت خودداری می شود.

چه مدت زمان بعد از بلفاروپلاستی پلک ها متورم هستند؟

پلک ها برای یک تا سه هفته بعد از جراحی متورم هستند. در برخی موارد ظاهر متورم پلک ها تا یک الی سه ماه طول می کشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed