مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد

  1. خانه
  2. بلاگ
  3. مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد
لیزر موهای زائد

لیزر یکی از مؤثرترین و راحت‌ترین روش از بین بردن موهای زائد بدن است که بانوان و آقایان می‌توانند برای نقاط مختلف بدن خود استفاده نمایند. در نظر داشته باشید به دلیل اینکه این روش برای از بین بردن موهای زائد بدن بسیار حساس است باید قبل و بعد از انجام این کار یک سری نکات ساده را رعایت کنید تا در طول درمان و پس از آن نتیجه مطلوبی را دریافت نمایید.

در این مقاله که توسط کارشناسان ما در کلینیک تخصصی پوست و موی نیل برای شما عزیزان مهیا شده است، به بررسی مراقبت‌های قبل و بعد از لیزر موهای زائد خواهیم پرداخت. از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه هستید، سپاسگزاریم.

مواردی که قبل از لیزر باید رعایت کنید!

در کل برای اینکه بتوانید برای انجام لیزر موهای زائد خود بهترین نتیجه را دریافت کنید، باید یک سری نکات بسیار ساده اما کاربردی را رعایت کنید. در ادامه توضیحاتی در این خصوص برای شما مهیا شده است؛ پس با ما همراه باشید.

اصلاح موهای زائد قبل از انجام لیزر

در نظر داشته باشید که قبل از انجام لیزر موهای زائد باید ۱۲ ساعت قبل از مراجعه به کلینیک، موهای زائد ناحیه مورد نظر را با استفاده از تیغ به خوبی بتراشید. البته لازم به ذکر است که این کار باید به آرامی انجام شود تا از ایجاد زخم و خراش‌های سطحی جلوگیری شود.

لیزر موهای زائد

عدم نوشیدن الکل و کشیدن سیگار

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید قبل از مراجعه برای انجام لیزر موهای زائد خود اقدام کنید این است که شب قبل و روز مراجعه به کلینیک از مصرف دخانیات خودداری کرده و همچنین نباید نوشیدنی‌های الکلی مصرف کنید. زیرا مصرف الکل و کشیدن سیگار می‌تواند تأثیر بدی را روی پوست شما گذاشته و پروسه انجام لیزر را دردناک و دشوار سازد.

نوشیدن آب قبل از لیزر

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات قبل از لیزر موهای زائد این است که باید از روز قبل از مراجعه به کلینیک حداقل ۱ لیتر آب بنوشید. این کار سبب می‌شود تا شما پوستی شاداب‌تر و شفاف‌تر داشته باشید و هنگام انجام لیزر پوست شما دچار خشکی نشود.

عدم داشتن فعالیت بدنی

برای جلوگیری از تحریک غدد عرق و تمیز نگه داشتن پوست نباید در روز لیزر موهای زائد، فعالیت‌های سنگین بدنی همچون ورزش کردن را داشته باشید.

عدم استفاده از لوازم آرایشی و مراقبتی پوست قبل از لیزر

لازم است بدانید که قبل از مراجعه به کلینیک، نباید از مرطوب کننده‌های پوستی و همچنین لوازم آرایشی استفاده نمایید؛ زیرا انجام این کار سبب می‌شود تا حداقل ناراحتی و حساسیت را حین و پس از لیزر تجربه کنید. پس بهتر است قبل از مراجعه برای لیزر موهای زائد خود، ناحیه مورد نظر را به خوبی با آب و صابون شست و شو دهید.

عدم برنزه کردن پوست

قبل از انجام لیزر لازم است به مدت ۸ هفته از قرار گیری در معرض نور مستقیم آفتاب که منجر به سوختگی یا برنزه شدن پوست می‌شود، خودداری فرمایید. همچنین قبل از انجام لیزر نیابد از محصولات برنزه کننده ازجمله کرم‌ها و اسپری‌ها استفاده نمایید تا بتوانید نتیجه مطلوبی را دریافت کنید.

بایدها و نبایدها بعد از لیزر موهای زائد

دقت داشته باشید که پس از انجام لیزر موهای زائد، باید یک سری نکات نسبتاً ساده را رعایت فرمایید تا پوست شما دچار حساسیت نشود و همچنین نتیجه لیزر موهای زائد شما موردقبول واقع شود. در ادامه توضیحاتی در خصوص اقدامات بعد از لیزر موهای زائد در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.

جلوگیری از گرم شدن پوست

در خصوص جلوگیری از گرم شدن پوست باید به شما بگوییم که هرگز نباید محل لیزر شده را با آب گرم شست و شو دهید. همچنین دقت داشته باشید که پوست شما نباید در طول مدت زمان درمان در معرض تابش مستقیم آفتاب فرار گیرد که منجر به سوختن و برنزه شدن پوست نشود. شما با انجام این کار از ایجاد حساسیت‌های پوستی و التهاب جلوگیری خواهید کرد. برای شست و شوی محل لیزر شده شما می‌توانید پس از ۴۸ ساعت از آب سرد برای شست و شوی محل موردنظر استفاده کنید.

محدودیت در استفاده از لوازم آرایشی بهداشتی

در نظر داشته باشید که استفاده از لوازم آرایشی و عطرها پس از انجام لیزر، می‌توانند به پوست شما آسیب وارد کنند. به دلیل اینکه پس از لیزر ممکن است احساس سوختگی همانند سوختن با آفتاب را تجربه کنید تا ۳ تا ۱ هفته پس از لیزر باید پوست خود را نسبت به هرگونه مواد آرایشی که عمدتاً دارای الکل هستند و برای پوست مضر هستند، پاک نگه دارید. شما عزیزان می‌توانید برای مرطوب نگه داشتن پوست خود پس از ۳ روز از کرم ضد آفتاب با SPF 25 استفاده نمایید.

استفاده از لوسیون و ژل بعد از لیزر

جهت مراقبت بعد از لیزر موهای زائد شما می‌توانید برای خنک نگه داشتن پوست خود از لوسیون و ژل‌های غیر حساسیت‌زا استفاده کنید. ژل‌های دارای عصاره آلوئه ورا می‌تواند به روند بهبودی پوست و عدم ایجاد التهاب و حساسیت کمک شایانی کند. شما عزیزان می‌توانید برای مرطوب نگه داشتن پوست خود جلوگیری از ایجاد خشکی پس از لیزر، صبح و شب قبل از خواب مقداری ژل یا لوسیون را به بدن خود بمالید و به‌آرامی ماساژ دهید.

مراحل مختلف رشد مو

هیدراته نگه داشتن بدن

یکی از مهم‌ترین نکات مراقبت از پوست بعد از لیزر موهای زائد، هیدراته نگه داشتن بدن است. در روزهای ابتدایی بعد از لیزر برای جلوگیری از خشکی بدن که منجر به خشک شدن پوست می‌شود، باید از انجام فعالیت‌های سنگین بدنی همچون ورزش کردن خودداری نمایید.
همچنین لازم است در طول شبانه‌روز به مدت ۳ تا ۵ روز دائماً آب بنوشید تا رطوبت بدن شما به‌خوبی تأمین شود و پوست شفاف و عاری از لک داشته باشید. دوش گرفتن بعد از لیزر موهای زائد بعد از ۴۸ ساعت امکان پذیر است اما دقت داشته باشید که نباید پوست خود را با آب گرم شست و شو دهید.

پوشیدن لباس‌های گشاد و نخی

همان‌گونه که گفته شد، پوست شما بعد از لیزر موهای زائد حساس خواهد شد و با کوچک‌ترین برخورد و تماس ممکن است احساس ناراحتی و درد نمایید. به همین منظور بهتر است از لباس‌های گشاد استفاده کنید تا از چسبیدن لباس به سطح پوست جلوگیری شود. همچنین لازم به ذکر است که بهتر است لباس موردنظر نخی باشد تا جریان هوا به خوبی از آن عبور کند.

نرفتن به استخر به دلیل وجود کلر

حتماً هنگامی که برای شنا به استخر مراجعه کرده باشید، در صورت وجود کلر در آب متوجه سوزش جزئی شده باشید. در صورت لیزر موهای زائد و مراجعه به استخر این سوزش به دلیل خاصیت کلر، افزایش خواهد یافت و بنا بر نوع پوست ممکن است حساسیت شدیدی را تجربه کرده و پوست شما قرمز و دچار التهاب شود.

پیچیدگی‌های بعد از لیزر موهای زائد

پس از انجام لیزر موهای زائد ممکن است با برخی از علائم و مشکلات پوستی مواجه شوید که در ادامه به شایع‌ترین آن‌ها پرداخته شده است و برای هر یک راه حل مناسبی را برای شما در نظر گرفته‌ایم:

درد ناحیه لیزر

پس از انجام لیزر موهای زائد ممکن است در ناحیه مورد نظر احساس درد کنید. لازم است به شما بگوییم که در چند روز اول درد یک واکنش طبیعی نسبت به اشعه لیزر است که در روزهای آتی رفع خواهد شد. برای کاهش درد شما می‌توانید از مسکن‌ها استفاده نمایید و یا اینکه ناحیه لیزر شده را با ژل آلوئه ورا بپوشانید.

قرمزی و التهاب پوست

قرمزی و التهاب پوست یکی دیگر از پاسخ‌های طبیعی بدن نسبت به لیزر است و همانند درد ناحیه لیزر پس از گذشت زمان رفع خواهد شد. در کل برای کاهش قرمزی و التهاب پوست شما می‌توانید بر روی ناحیه لیزر شده کمپرس سرد قرار دهید.

همچنین شما می‌توانید از کرم زینک اکساید بعد از لیزر استفاده نمایید؛ اما دقت داشته باشید که استفاده بیش از حد از این کرم می‌تواند سبب بروز جوش و التهاب بیشتر شود. در صورت ادامه‌دار بودن التهاب پوستی تا یک هفته لازم است هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه فرمایید.

تغییر رنگ دانه‌های پوستی

تغییر رنگ دانه‌های پوستی معمولاً به خودی خود اتفاق نخواهد افتاد؛ برای جلوگیری از بروز تیرگی پوست بعد از لیزر موهای زائد لازم است تا از قرارگیری در معرض تابش مستقیم نور آفتاب خودداری فرمایید. درصورتی‌که با مشکل تغییر رنگ‌دانه‌های پوستی مواجه شدید، ممکن است به مرکز لیزر موهای زائد معتبری مراجعه نکرده باشید. پس در صورت بروز این مشکل بهتر است هرچه زودتر به پزشک متخصص و معتبر مراجعه کنید.

سوختگی و تاول

به دلیل اینکه از بین بردن موهای زائد با استفاده از پرتو لیزر انجام می‌شود، ممکن است پوست شما دچار سوختگی و در برخی از موارد خاص دچار التهاب شود. در نظر داشته باشید که در صورت مواجه با این مشکل هرگز نباید پوست خود را با آب گرم شست و شو دهید. همچنین شما می‌توانید برای کاهش درد سوختگی و تاول از ژل‌های خنک کننده استفاده نمایید.

آکنه و جوش در ناحیه لیزر

درصورتی‌که شما پوست حساسی داشته باشید پس از لیزر موهای زائد ممکن است با مشکل جوش و آکنه در ناحیه لیزر شده مواجه شوید. برای رفع آن لازم است تا از برخورد آب گرم به پوست آسیب دیده جلوگیری شود و همچنین نباید در معرض تابش نور آفتاب قرار گیرید.

همچنین استفاده از لوازم آرایشی و عطرها می‌توانند به بروز این مشکل کمک کنند پس تا یک هفته بعد از لیزر نباید از هیچ‌گونه لوازم آرایشی استفاده نمایید. همچنین شما می‌توانید برای رفع این مشکل از کرم‌های ضد جوش و رفع آکنه پوستی استفاده نمایید؛ اما در صورت ادامه‌دار بودن مشکل تا حداکثر ۱۰ روز لازم است با پزشک خود مشورت نمایید.

سخن آخر

در این مقاله که توسط کارشناسان ما در کلینیک پوست و موی نیل برای شما مهیا شده است به بررسی مراقبت‌های قبل و بعد از لیزر موهای زائد پرداختیم و شما را با راه‌های کاهش التهاب و درد آشنا کردیم. شما عزیزان می‌توانید برای دریافت وقت مشاوره رایگان با ما تماس گرفته تا راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. همچنین درصورتی‌که علاقه‌مند به کسب اطلاعات درباره لیزر موهای زائد ازجمله نحوه ریختن موها بعد از لیزر هستید، می‌توانید با مراجعه به وبلاگ اطلاعات لازم را کسب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed