دوره نقاهت بلفاروپلاستی و مراقبت های بعد از جراحی پلک

  1. خانه
  2. بلاگ
  3. دوره نقاهت بلفاروپلاستی و مراقبت های بعد از جراحی پلک
بخیه های بلفاروپلاستی

افتادگی پلک ازجمله مواردی است که منجر به ایجاد نارضایتی افراد به خصوص در میان‌سال ها می‌شود. اما از طرفی امروزه پزشکان متخصص در امر زیبایی راهکار‌هایی کارآمد برای رفع این مشکل ارائه نموده‌اند که جراحی بلفاروپلاستی ازجمله آن‌هاست. اما به محض آنکه صحبت از عمل جراحی می‌شود از اولین مواردی که به ذهن می‌آید دوره نقاهت بعد از عمل است. این عمل نیز همانند باقی عمل‌های جراحی دارای دوران نقاهت است که سپری نمودن صحیح دوره نقاهت بلفاروپلاستی ضامن نتیجه‌ای مطلوب و رضایت بخش خواهد بود.

پیش از هر چیز باید ذکر نمود که رفع افتادگی پلک با استفاده از جراحی بلفاروپلاستی در حقیقت یک عمل سرپایی است که علی‌رغم آنچه که به نظر می‌رسد دوران نقاهت بعد از بلفاروپلاستی ملال‌آور و سخت نیست و باید این موضوع را نیز در نظر داشت که نتیجه حاصل از این عمل جراحی بسیار مطلوب و لذت بخش خواهد بود. در همین راستا بر آن شدیم تا ضمن ارائه این نوشته شما را با چند و چون نقاهت بعد از جراحی پلک و اقدامات بعد از عمل پلک آشنا کنیم تا به این طریق نگرانی‌های بی‌مورد موجود را از بین برده و گامی مثبت به جهت ایجاد نتیجه‌ای هرچه مطلوب‌تر برداریم.

مدت زمان نقاهت بعد از بلفاروپلاستی

همانطور که در بالا ذکر شد جراحی بلفاروپلاستی به صورت سرپایی انجام شده و در نتیجه فرد پس از انجام جراحی قادر خواهد بود تا به منزل بازگردد، اما توجه داشته باشید که وجود یک همراه برای شما ضروری است چرا که ممکن است قدرت دید شما پس از انجام عمل کاهش پیدا کرده و یا سطح چشم به‌وسیله گاز استریل پوشانده شود. در 24 ساعت اول بعد از جراحی فرد نباید هیچ‌گونه فعالیت بدنی خارج از فعالیت‌های لازم انجام دهد.

پس از گذشت یک روز شما قادر به دوش گرفتن خواهید بود اما با توجه داشته باشید که آب نباید با محل جراحی تماس پیدا کند به این منظور می‌توانید موی سر را به صورت جداگانه و قسمت گردن به پایین را نیز جداگانه شستشو نموده و باقی قسمت‌های صورت را نیز با حوله مرطوب تمیز کنید.

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

پس از گذشت 3 الی 7 روز از دوره نقاهت بلفاروپلاستی شما قادر به شستن چشم‌ها خواهید بود اما باید توجه داشته باشید که عمل شست و شو و خشک نمودن محل بخیه‌ها بایستی به آرامی و ملایمت انجام شود. پس از گذشت 7 روز از جراحی پلک نوبت به کشیدن بخیه‌ها خواهد رسید، اما توجه داشته باشید که امروزه اکثر نخ بخیه‌هایی که به این منظور استفاده می‌گردد از نوع جذبی بوده و پس از ترمیم محل جراحی و انقباض آن خود به خود جدا می‌شود؛ پس جای نگرانی از این جهت نخواهد بود.

پس از گذشت حدود دو هفته از عمل جراحی شما قادر خواهید بود تا به زندگی عادی خود باز گشته و به راحتی به بیرون از خانه بروید و در هفته سوم شاهد نتیجه کار بوده و از آن لذت ببرید. در این چند هفته ابتدایی دوره نقاهت بلفاروپلاستی راهکارهایی وجود دارند که منجر به تسریع روند بهبود شما خواهند شد که در زیر به ذکر موردی آن‌ها خواهیم پرداخت.

راهکارهایی برای تسریع روند بهبود بعد از جراحی پلک

یکی از مهم‌ترین اقدامات به منظور تسریع روند بهبود، آماده کردن خود پیش از عمل جراحی است. زیرا این کار موجب کاهش استرس شما پس از جراحی و استراحت کامل و مفید خواهد شد. پیش از عمل جراحی آگاهی و اطلاعات مورد نیاز به منظور خود مراقبتی در منزل را در قالب مشاوره از پزشک معالج خود دریافت نموده و با دقت به آن‌ها عمل نمایید. برخی از این اقدامات شامل استفاده از کمپرس سرد به منظور کاهش درد و تورم، استفاده از قطره‌های چشمی و پماد برای مرطوب و چرب نگاه داشتن محل بخیه‌ها و … است.

مورد بعدی محافظت از چشم و نواحی جراحی شده در برابر اشعه فرابنفش نور خورشید است. به این منظور قادر خواهید بود تا از عینک‌های آفتابی استاندارد استفاده نمایید و نیز توجه داشته باشید تا بیش از حد از انواع مانیتورها و صفحه نمایش‌ها همانند تلویزیون، لپ‌تاپ و یا تلفن همراه استفاده ننمایید. در طول دو هفته اول دوره نقاهت بلفاروپلاستی از انجام هرگونه فعالیت ورزشی و یا حرکتی که منجر به افزایش فشار خون در بدن شود، اکیداً خودداری نمایید. هزینه عمل بلفاروپلاستی شامل دستمزد جراح، بیمه و کرم های مورد نیاز بعد از  جراحی می شود.

مراقبت از ناحیه بخیه بعد از عمل پلک

در این بخش به منظور انتقال کامل و صریح مراقبت‌های بعد از جراحی پلک، به ذکر موردی آن‌ها می‌پردازیم:

  • قبل از مراجعه به کلینیک برای انجام عمل یک عینک آفتابی تیره و استاندارد تهیه نموده و به هنگام بازگشت از کلینیک به منزل از آن استفاده نمایید.
  • محلول استفاده شده در حین عمل جراحی ممکن است تا 24 ساعت پس از عمل جراحی دید شما را تار نماید که این امر کاملاً طبیعی بوده و جای نگرانی نیست.
  • می‌توانید به منظور کاهش درد و ورم تا 24 ساعت بعد از عمل جراحی از کمپرس یخ استفاده نمایید.
  • بعد از عمل بهتر است از غذاهای نرم و آبکی و همچنین لقمه‌های کوچک تغذیه نمایید، چرا که در این صورت فشار کمتری به فک‌ها و دهان و در پی آن ناحیه جراحی شده وارد خواهد شد.
  • توجه داشته باشید که به هنگام خواب سر خود را بالاتر از بدن قرار داده و بیش از حد به طرفین نچرخید.
  • به منظور شست و شو چشم در دو روز اول قادر خواهید بوده از سرم فیزیولوژیک (همان سرم معمول موجود در داروخانه‌ها) استفاده نمایید اما پس از گذشت دو روز می‌توانید از آب مقطر نیز استفاده نمایید.
  • به توصیه‌های پزشک معالج خود عمل نموده و به طور منظم از قطره‌ها، پماد‌ها و قرص‌های تجویز شده استفاده نمایید.

قبل و بعد از بلفاروپلاستی

موارد ممنوع بعد از عمل پلک

در طول دوره نقاهت لازم است تا از انجام اقداماتی خودداری نماییم که در این بخش به ذکر آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • بهتر است از انجام فعالیت‌های ورزشی و تحرک‌های شدید بدنی تا دو هفته بعد از انجام عمل جراحی خودداری شود اما در صورت تمایل می‌توانید پس از گذشت 5 روز ورزش‌های سبک را شروع نمایید.
  • پس از عمل درد خاصی متوجه فرد نبوده و وی مجاز به استفاده از انواع مسکن نیست اما در صورت بروز درد‌های خفیف وی می‌تواند تحت نظر پزشک از مسکن‌های معمولی مثل استامینوفن استفاده کند.
  •  2 هفته بعد از عمل جراحی پلک فرد مجاز به استفاده از انواع دخانیات نیست؛ چراکه این مواد منجر به تنگ شدن عروق خونی شده و ترمیم بافت‌های آسیب دیده را مختل می‌نمایند.
  • بهتر است تا 10 روز پس از عمل از آرایش چشم‌ها بپرهیزید اما در صورت لزوم می‌توانید پس از یک هفته از آرایش‌های سبک استفاده نمایید.
  • از خسته کردن چشم‌ها و تماشای بیش از حد انواع صفحه نمایش‌ها خودداری نمایید.
  • توجه داشته باشید که لازم است داروهای رقیق کننده خون با توجه به نظر دکتر از 2 تا 10 روز بعد از عمل جراحی استفاده نشود.

موارد خطر بعد از بلفاروپلاستی

از جمله نکاتی که در طول دوره نقاهت بلفاروپلاستی باید بسیار به آن دقت نمود، مواردی است که در صورت بروز آن باید به سرعت به پزشک معالج مراجعه نمود و از بروز آسیب‌های احتمالی پیشگیری نمود. عمل بلفارو‌پلاستی در صورتی که توسط پزشک متخصص و ماهر انجام گیرد هیچ خطری برای شما نخواهد داشت اما در صورت مراجعه به پزشک تازه کار ممکن است عوارضی از جمله تورم و التهاب طولانی مدت پلک‌ها، درد شدید، عفونی شدن محل برش و کبودی دور چشم ایجاد شده و حتی منجر به ورود آسیب به عصب بینایی شود.

لذا علاوه بر تاکید مجدد بر آن که در صورت مراجعه به پزشک ماهر جای هیچ نگرانی نخواهد بود. اما توجه داشته باشید که در صورت بروز عوارض ذکر شده در بالا به سرعت به پزشک معالج خود مراجعه نمایید. مورد دیگر آن که در صورت بروز سرماخوردگی و یا حساسیت و در پی آن عطسه‌های شدید حتماً مورد فوق را با پزشک خود در میان گذاشته و برای معاینه مراجعه نمایید.

کلام آخر

توجه داشته باشید که موارد ذکر شده در این نوشته پیرامون دوره نقاهت بلفاروپلاستی تنها جنبه آشنایی و راهنمایی‌های جانبی را داشته و مهم‌ترین منبع و مرجع پزشک متخصص شما خواهد بود. از همین رو انتخاب یک پزشک متخصص و مجرب مهم‌ترین اقدام به منظور انجام عمل بلفاروپلاستی است که نتیجه مطلوب را تضمین خواهد نمود. در همین راستا کلینیک زیبایی نیل ضمن برخورداری از کادری مجرب و به‌روزترین تکنولوژی‌های موجود در زمینه پوست، مو و زیبایی، به منظور ایجاد نتیجه‌ای مطلوب و رضایت بخش در کنار شما عزیزان خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed