تزریق ژل به زانو برای درمان آرتروز

تزریق ژل از جمله تزریقاتی است که کاربردهای فراوان داشته و امروزه جمع کثیری از مردم برای درمان بیماری های خود از Filler injection استفاده می کنند.

تزریق ژل به زانو برای درمان آرتروز

بسیاری از افراد از درد در ناحیه زانوهای خود به دلیل ابتلا به بیماری های مفاصل مانند آرتریت و یا آرتروز رنج برده و به دنبال راهی برای درمان آنها می باشند.

عده ای از مصرف انواع قرص ها و داروهای شیمیایی و مسکن خسته شده و به دنبال راه حل و درمان جدید می باشند که خود این داروها نیز هرکدام عوارض مخصوص به خود را داشته و برای بدن مضر می باشند.

اما آیا میتوان بدون استفاده از داروهای شیمیایی و با استفاده از تزریق ژل مشکل بیماران مبتلا به آرتروز را رفع کرده و زندگی بدون درد مفاصل به آنها هدیه کرد ؟

آیا می توان از تزریق ژل برای درمان آرتروز استفاده کرد ؟

بسیاری از افراد با بیماری های مفاصل و علت به وجود آمدن آنها آشنا نمی باشند. در ابتدا باید بدانید که آرتروز چیست؟ آرتروز یا ورم مفاصل به علت وزن زیاد، بیش از اندازه از مفاصل کار کشیدن و از بین رفتن مایع بین مفاصل به وجود خواهد آمد.

به همین دلیل برای درمان آرتروز باید مایع بین مفاصل را ترمیم و یا در صورت از بین رفتن کامل آن و ساییدگی استخوان ها، مایعی مشابه با مایع بین مفاصل تزریق کرد. به همین دلیل بسیاری از پزشکان به بیماران خود تزریق ژل را پیشنهاد داده و از تزریق ژل برای درمان آرتروز استفاده خواهند کرد.

آیا می توان از تزریق ژل برای درمان آرتروز استفاده کرد ؟

برای Filler injection از ماده ای به نام Hyaluronic acid استفاده خواهد شد. اسید هیالورونیک یک ماده ژل مانند بوده که در synovial اطراف مفاصل وجود خواهد داشت. اسید هیالورونیک باعث جلوگیری از ساییدگی استخوان ها خواهد شد.

تزریق اسید هیالورونیک به داخل بدن، می تواند به بازگرداندن سطوح نرمال کمک کرده و باعث روان شدن و کاهش التهاب ناشی از آرتروز در افراد شود. پزشکان تزریق ژل را طی یک تا پنج جلسه به افراد تزریق کرده و این تزریق ژل در فواصل هفتگی اتفاق خواهد افتاد.

در نتیجه یکی از راه های درمان بیماران مبتلا به آرتروز Filler injection بوده و امروز بسیاری از بیماران با انجام تزریق ژل به زندگی قبل از مبتلا شدن به بیماری آرتریت خود بازگشته اند.

تزریق فیلر به زانو چگونه انجام می شود ؟

بسیاری از افراد درباره نحوه انجام تزریق ژل سوالاتی برایشان پیش خواهد آمد. سوالاتی نظیر مدت زمان طول کشیدن، استفاده و یا عدم استفاده از بی حسی موضعی، محل انجام Filler injection و غیره. در جواب باید گفت که تزریق ژل به زانوها بیشتر اوقات در دفتر پزشک شما انجام خواهد شد. تزریق ژل تنها چند دقیقه طول می کشد تا اسید هیالورونیک به بدن تزریق شود.

در بعضی از وارد قبل از انجام تزریق ژل پزشک از شما میخواهد تا سونوگرافی انجام دهید. علت این کار، کمک به هدایت سوزن به بهترین مکان و نقطه در زانو باز خواهد گشت.

تزریق ژل به زانو چگونه انجام می شود ؟

برای انجام Filler injection در ابتدا پزشک پوست روی زانوی شما را تمیز کرده و از یک بی حسی موضعی برای عدم احساس درد در هنگام تزریق ژل استفاده خواهد کرد. با این حال ممکن است که شما درد خفیف و جزئی در هنگام تزریق ژل احساس نمایید. پس از گذراندن این مراحل دارو به مفصل شما از طریق یک سوزن متصل به سرنگ تزریق خواهد شد.

پس از انجام تزریق ژل و دارو به طور کامل، یک باند کوچک در محل تزریق ژل انجام شده، قرار خواهد گرفت و شما خواهید توانست پس از Filler injection به خانه باز گردید. ممکن است پزشکتان به شما توصیه کند که برای چند روز از فشار وارد کردن به زانوهای خود جلوگیری نمایید. همچنین ممکن است برای چند روز کمی احساس مناقصه در زانوهای خود داشته باشید.

از پزشک خود درباره محدودیت در رانندگی سوال نمایید البته در ادامه درباره مراقبت های پس از تزریق ژل نکاتی ذکر شده است که رعایت آنها حائز اهمیت می باشد.

تاثیرات مثبت تزریق ژل به زانو برای درمان آرتروز

وقتی درمانی برای یک بیماری شناخته شده و در نظر گرفته می شود، قطعا به تمام جوانب آن فکر شده و همه چیز لحاظ خواهد شد. تزریق ژل برای درمان آرتروز مزایا و تاثیرات مثبتی خواهد داشت که از بزرگترین و بهترین تاثیرات مثبت Filler injection می توان به از بین رفتن درد در ناحیه زانوها اشاره کرد.

داشتن درد در نواحی زانوها باعث ایجاد حس ناراحتی در فرد شده و فرد پس از مدتی قادر به راه رفتن نبوده و در انجام فعالیت های روزانه خود ناتوان خواهد بود عده ای نیز به دلیل داشتن درد زیاد قادر به خوابیدن نبوده و در خوابیدن آنها اختلال به وجود خواهد آمد که تمامی این مشکلات پس از انجام تزریق ژل حل شده و فرد به زندگی بدون درد خود باز خواهد گشت.

تزریق ژل برای بازسازی طبیعی خود زانو است. البته نتیجه درمان Filler injection بین بیماران مختلف متفاوت بوده و افراد به دلایلی نظیر مقدار ژل تزریق شده و جلسات آن، عدم مراقبت در دوران نقاهت و غیره شاهد نتایج متفاوت خواهند بود. برای مشاهده نتیجه تزریق ژل به بهترین نحوه بهتر است از دستورالعمل های پزشک خود پیروی کنید.

از بین افرادی که تزریق ژل انجام دادند گزارشی تهیه شد و آنها بیشترین میزان درد را به 8 هفته تا 12 هفته پس از شروع درمان گزارش دادند.

همچنین پس از انجام تزریق ژل به علت از بین رفتن درد خواهید توانست ورزش کرده و فعالیت های بدنی انجام دهید.

تمامی موارد گفته شده تاثیرات مثبت Filler injection و دلایلی برای انجام آن توسط افراد مبتلا به آرتروز می باشند.

gel-injection-to-the-knee-3

تا اینجا تعدادی از تاثیرات مثبت Filler injection گفته و پرداخته شد؛ اما یکی از مهم ترین مزایای تزریق ژل این است که اگر پس از Filler injection همچنان احساس درد داشتید، می توانید درمان را ادامه داده و از پزشک خود بخواهید که تعداد جلسات تزریق را افزایش دهد.

روشی که در صورت انجام جراحی قادر به انجام آن نخواهید نبود زیرا علاوه بر هزینه ی بیشتر باید وقت بیشتری برای درمان آن صرف کرده و قاعدتا عوارض جانبی بیشتری را متحمل خواهید شد.

مزایا و معایب تزریق فیلر به زانو برای درمان آرتروز

اما همواره عوارض جانبی که پس از درمان ظاهر خواهند شد از معایب آن روش درمانی خواهند بود. از عوارض جانبی تزریق ژل می توان به موارد زیر اشاره کرد

1. احساس درد جزئی در زانو
  2. کبودی
  3. تب
  4. تورم جزئی

عوارض جانبی نام برده شده باید بعد از چند روز برطرف شود. برای رفع تورم و درد می توانید از یک کیسه یخ کمک گرفته و آن را بر زانو خود قرار دهید. در موارد نادری ممکن است تعدادی از افراد عوارضی مانند خونریزی، عفونت و واکنش آلرژیک را نیز تجربه کنند.

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر سریعا پزشک filler injection خود را مطلع کرده و وی را در جریان همه دردها و عوارض قرار دهید

1. تورم شدید در ناحیه زانو
  2. راش
  3. قرمزی
  4. درد شدید

البته موارد نام برده شده لیست کاملی از عوارض جانبی تزریق ژل نبوده و اگر به غیر از این لیست شاهد عوارض جانبی دیگری نیز بودید، پزشک خود را در مطلع نمایید.

مراقبت های بعد از تزریق فیلر به زانو برای درمان آرتروز

اگرچه که تزریق ژل نوعی تزریق بوده و در ظاهر بی خطر می باشد اما filler injection شامل دوران نقاهت بوده و در این دوران نیازمند رعایت نکاتی خواهید بود.

1. سعی کنید از انجام فعالیت هایی که موجب فشار بر زانوهای شما می گردد خودداری نمایید. به طور مثال به جای استفاده از پله ها از آسانسور استفاده کنید تا درد و فشار کمتری را متحمل شوید.
  2. فعالیت هایی نظیر دویدن و یا تنیس انجام ندهید زیرا اینگونه ورزش ها فشار زیادی بر ناحیه زانوها وارد خواهند کرد. شما خواهید توانست دوچرخه سواری و یا پیاده روی را جایگزین این ورزش ها کرده که اشکال خوبی از فعالیت های بدنی بوده و پس از filler injection به زانوها فشار وارد نخواهند کرد.
  3. سعی کنید تعادل وزن داشته باشید و حتی سعی کنید وزن خود را کاهش دهید زیرا اضافه وزن یکی از دلایل زانو درد و ساییدگی استخوان های این ناحیه خواهد بود.
  4. از کیسه های آب گرم و گاهی یخ برای کاهش درد زانوهای خود استفاده نمایید.

می توانید از عصا و یا حتی زانو بند استفاده نمایید.

سعی کنید دوران نقاهت تزریق ژل را به خوبی گذرانده و از دستورات پزشک filler injection خود پیروی کنید زیرا وی بیشتر از هر کس از مشکل شما مطلع خواهد بود.

تزریق بوتاکس به زانو در کلینیک تخصصی پوست و مو نیل توسط تنها مدرس filler injection در خاورمیانه انجام میشود.

تزریق ژل